Než se začnu učit číst - sluchové a zrakové vnímání dětí jako pilíř pro čtení

Než se začnu učit číst - sluchové a zrakové vnímání dětí jako pilíř pro čtení

Praktický seminář je zaměřený na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání u dětí v předškolním věku ve…

Nelze se již přihlásit

Praktický seminář je zaměřený na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání u dětí v předškolním věku ve vztahu k jeho celkovému vývoji. Vymezuje pojmy spojené s touto oblastí v kontextu RVP PV a představí s tím spojenou pedagogickou diagnostiku jako jeden z podstatných pilířů pro individualizaci vzdělávání a zjišťování úrovně školní zralosti a připravenosti.
Účastníci kurzu se seznámí s teoretickými základy vizuální a auditivní percepce a možnostmi jejich rozvoje v předškolním věku. Prostřednictvím kazuistik se zaměří na pedagogickou diagnostiku, která může včas odhalit nerovnoměrnosti ve specifických dovednostech spojených s rozvojem smyslového vnímání (jako prevenci v tzv. deficitech dílčích funkcí), a s tím souvisejícím plánem rozvoje jako prostředkem pro sledování pokroku dítěte.
V průběhu semináře si účastníci vytvoří soubor herních námětů, aktivit, cvičení pro stimulaci a rozvoj percepčních dovedností a předcházení jejich obtíží (např. prevence SPU), které lze využít při práci s heterogenní skupinou s ohledem na společné vzdělávání dětí s potřebou podpory.
Cílem semináře je rozšířit didaktické schopnosti a metodickou připravenost pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje čtenářské pregramotnosti a nabídnout jim dostatek konkrétních námětů pro včasnou pedagogickou intervenci a předcházení nebo minimalizaci obtíží v této oblasti, která má zásadní vliv na budoucí školní úspěšnost dětí hlavně při osvojování čtení, ale také psaní, počítání (čtenářská a matematická gramotnost).
Dalším z cílů vzdělávacího programu je zdůraznit význam zrakového a sluchového vnímání jako jednoho z důležitých pilířů pro rozvoj budoucích čtenářských dovedností.
Obsah - témata:
- zraková vnímání terminologie
- sluchové vnímání – terminologie
- percepční dovednosti předškolního dítěte v kontextu očekávaných výstupů RVP PV
- pedagogická diagnostika - nástroj pro individualizaci vzdělávání a zjišťování úrovně školní zralosti a připravenosti
- kazuistiky, pedagogická diagnostika v dané oblasti a související plán rozvoje u dítěte s oslabenou percepcí
- vývoj zrakového vnímání u dětí předškolního věku
- vývoj sluchového vnímání předškolního věku
- hry a cvičení pro rozvoj percepcí
- děti s atypickým percepčním vývojem
- pomůcky, pracovní listy, doporučená literatura
- závěrečná diskuze

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

učitelům MŠ, 1. stupně ZŠ (1. ročníku), logopedickým asistentům a asistentům pedagoga

Délka

8 hod.

Poznámka:

Kód02-E1-R91
AkreditaceMSMT-11434/2020-2-418
LektorPaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
Cena1 400 Kč
Termín konání 01.12.2020 09:00 - 16:00
Místo konání Rakovník, S. K. Neumanna 251

Rychlé odkazy