Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí s narušenou komunikační schopností

Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí s narušenou komunikační schopností

Praktický seminář je zaměřený na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace čtenářské pregramotnosti u dětí s oslabením v řeči…

Nelze se již přihlásit

Praktický seminář je zaměřený na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace čtenářské pregramotnosti u dětí s oslabením v řeči (opožděný vývoj řeči, dysfázie, děti s OMJ), jehož rozvoj je významným předpokladem pro úspěšné zvládání školního učiva. Vymezuje pojmy spojené s touto oblastí v kontextu RVP PV a představí s tím spojenou pedagogickou diagnostiku jako jeden z podstatných pilířů pro individualizaci vzdělávání a zjišťování úrovně školní zralosti a připravenosti.
Účastníci kurzu se seznámí s teoretickými základy čtenářské pregramotnosti, s charakteristikou specifických skupin dětí, u nichž je proces rozvoje řečových dovedností oslabený a jsou ohroženy následnou školní neúspěšností. Prostřednictvím kazuistik se zaměří na pedagogickou diagnostiku v dané oblasti a s tím souvisejícím plánem rozvoje jako prostředkem pro sledování pokroku dítěte.
V průběhu semináře si účastníci vytvoří soubor herních námětů, aktivit, cvičení pro rozvíjení čtenářské pregramotnosti a předcházení jejich obtíží (např. prevence SPU), které lze využít při práci s heterogenní skupinou s ohledem na společné vzdělávání dětí s potřebou podpory.
Cílem semináře je rozšířit didaktické schopnosti a metodickou připravenost pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje čtenářské pregramotnosti u dětí s narušenou komunikační schopností a nabídnout jim dostatek konkrétních námětů pro včasnou pedagogickou intervenci a předcházení nebo minimalizaci obtíží v této oblasti, která má zásadní vliv na budoucí školní úspěšnost dětí hlavně při osvojování čtení, ale také psaní, počítání (čtenářská a matematická gramotnost). Dalším z cílů je podpora metod a forem práce důležitých pro budování čtenářských dovedností, které se zaměřují na rozvoj vnitřní motivace ke čtení, budování si vztahu ke knihám, porozumění čtenému textu, ale také na rozvoj mluvené řeči a aktivnímu naslouchání.
Obsah - témata:
- čtenářská pregramotnost, teoretická východiska a pojmy
- pedagogická diagnostika - nástroj pro individualizaci vzdělávání a zjišťování úrovně školní zralosti a připravenosti
- kazuistiky, pedagogická diagnostika v dané oblasti a související plán rozvoje u dítěte předškolního věku
- rizikové skupiny dětí v předškolním vzdělávání (děti s NKS, děti-cizinci s OMJ, jiné) a jejich charakteristika
- percepční dovednosti předškolního dítěte v kontextu očekávaných výstupů RVP PV
- vývoj vnitřní motivace ke čtení a porozumění čtenému textu
- hry a aktivity specificky připravené pro tyto skupiny
- posilování vztahu ke čtenářství
- rozvoj řeči a využití čtenářství a aktivní naslouchání
- pomůcky, pracovní listy, doporučená literatura
- závěrečná diskuze
webinář: 8:00-9:30 10:00-11:30 12:00-13:30 14:00-15:30 hod.

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

učitelům MŠ, 1. stupně ZŠ (1. ročníku), logopedickým asistentům a asistentům pedagoga

Délka

8 hod.

Poznámka:

V přihlášce uveďte osobní e-mail, na který Vám bude zaslán odkaz k přihlášení do webináře.

Kód02-E3-G91
AkreditaceMSMT-11434/2020-2-418
LektorPaedDr. Blanka Housarová, Ph.D.
Cena1 400 Kč
Termín konání 24.11.2020 08:00 - 15:30
Místo konání neurčeno/on-line forma

Rychlé odkazy