Podpora dětí s narušenou komunikační schopností a augmentaivní a alternativní komunikace

Podpora dětí s narušenou komunikační schopností a augmentaivní a alternativní komunikace

Seminář je zaměřen na získání základní orientace v problematice alternativní a augmentativní komunikace
(AAK) jako podpora pedagogických…

Nelze se již přihlásit

Seminář je zaměřen na získání základní orientace v problematice alternativní a augmentativní komunikace
(AAK) jako podpora pedagogických pracovníků při vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností.
Důraz bude kladen na získání a osvojení znalostí a dovedností (metod a forem práce) využitelných v praxi při poskytování pedagogické podpory těmto dětem v rámci kompetence cílové skupiny pedagogických pracovníků.
V teoretické části budou posluchači seznámeni se základní terminologií, s problematikou vzdělávání dětí s NKS a následnými riziky vzniku specifických poruch učení, s nejčastějšími poruchami řeči u dětí (poruchami artikulace, poruchami plynulosti a tempa řeči, poruchami zvuku řeči, s poruchami v oblasti porozumění a tvorby řeči). Seznámí se s jejich příčinami a důsledky ve vzdělávání. Seznámí se s přístupy k dětem s NKS a možnostmi využití podpůrných opatření při společném vzdělávání – využití AAK. Bude ukázaná souvislost narušené komunikační schopnosti a rizika vzniku specifických poruch učení a charakterizovány projevy dětí v riziku vzniku poruch učení a NKS a možnosti tato rizika eliminovat.
V praktické části v souladu s platnou legislativou budou účastníci seznámeni s podpůrnými opatřeními poskytovaným dětem s narušenou komunikační schopností a riziky vzniku NKS a SPU z hlediska stupňů PO v mateřských školách (PLPP, IVP, asistent pedagoga, metody a organizace výuky, využití AAK, hodnocení žáků, podpora školských poradenských zařízení…). Posluchačům budou představeny konkrétní možnosti, pedagogické metody a metodické postupy a doporučení pro práci pedagogů s dětmi s daným typem vzdělávacích potřeb v rámci společného vzdělávání v MŠ v souladu s RVP PV.
Obsah – témata:
I. část (1 hod.)
- stručný přehled vývoje řeči v období od narození do šesti let věku (řečové mezníky ve vývoji řeči)
II. část (2 hod.)
- NKS – terminologické vymezení a nejčastější poruchy řeči v MŠ
- stručné seznámení s jazykovými rovinami – jejich význam pro úspěšné vzdělávání – foneticko-
fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická a pragmatická
- stručný přehled jednotlivých poruch řeči a jejich dopad do vzdělávání v MŠ - dyslálie, dysartrie,
koktavost, breptavost, huhňavost, verbální dyspraxie, opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, mutizmus,
symptomatické vady řeči jako symptomy jiných primárních postižení
III. část (2 hod.)
- AAK – stručná charakteristika, strukturované učení a plánování, odměnový systém – využití ve
vzdělávání – 2 hodiny
IV. část (1 hod.)
- specifické poruchy učení - terminologické vymezení a provázanost s narušenou komunikační schopností
(specifický logopedický nález, opožděný vývoj řeči) a jaké jsou následné dopady do vzdělávání
- rizika vzniku NKS a specifických poruch učení
V. praktická část (2 hod.)
- diagnostika v ŠPZ (SPC a PPP) – obvyklé postupy ŠPZ (PPP a SPC)
- práce s Doporučením ŠPZ a tvorba IVP (PLPP)
- řešení konkrétních modelových situací ve skupinách
- diskuse

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

pedagogickým pracovníkům MŠ, učitelům 1. stupně ZŠ, výchovným poradcům, asistentům pedagoga

Délka

8 hod.

Poznámka:

Pozor změna termínu na 10.12.2021! Program lze objednat i na zakázku pro pedagogický sbor.

Kód02-F0-M21
AkreditaceMSMT-32541/2020-2-864
LektorMgr. Světlana Drábová
Cena1 400 Kč
Termín konání 10.12.2021 09:00 - 16:00
Místo konání Mělník, Na Polabí 2854

Rychlé odkazy