Biologické invaze v EVVO

Biologické invaze v EVVO

Kurz uceleně představuje téma biologických invazí, které jsou v dnešním globalizovaném světě celosvětovou hrozbou pro biodiverzitu. Na boj s …

Kurz uceleně představuje téma biologických invazí, které jsou v dnešním globalizovaném světě celosvětovou hrozbou pro biodiverzitu. Na boj s  invazními druhy se každoročně vynakládají velké finanční prostředky. Výuka na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií může hrát v tomto procesu klíčovou roli. Pokud se vyučujícím podaří správně objasnit problematiku biologických invazí a zformovat postoje žáků, zamezí se tím jejich budoucímu nežádoucímu a rizikovému nakládání s invazními druhy. Informace předložené pedagogům v  rámci toho kurzu poskytnou dostatečný teoretický rámec a návodné scénáře, jak problém biologických invazí a souvisejících rizik žákům vyložit a jak s nimi látku procvičit. Vše je provázáno s  různorodými aktivitami, úkoly a pracovními listy.

Obsah:
1. Představení důležitosti tématu (počet invazních druhů v různých oblastech světa, objem vynakládaných fin. prostředků, působené škody) – proč se tomu věnovat. Zasazení do kontextu školního vzdělávání, postavení v  rámci RVP, EVVO. Dále pak teorie biologických invazí – vymezení pojmů a vysvětlení principů.,

2. Teorie biologických invazí – současný vědecký hierarchický koncept, taxonomické rozdíly v  průběhu invazí, nejčastější cesty invazních organismů.

3. Konkrétní případy biologických invazí, včetně příkladů z  ČR. Představení toho, jak jim předcházet (osvěta, vzdělávání, legislativa na bázi vědeckých poznatků).

4. Prezentace materiálů obsažených v  certifikované metodice Biologické invaze v environmentální výuce pro první stupeň základních škol i nově vytvořených a jejich přesahu do praktické výuky. P - představení pohybových a výtvarných her, vycházejících z  principů biologických invazí a zkušeností s nimi, představení pracovních listů pro vybrané věkové kategorie.

5. Představení konceptu občanské vědy a běžících projektů spojených s   biologickými invazemi v  rámci ČR, do nějž se mohou svou činností zapojit školní kolektivy i jednotlivci. Ukázky dalších vzdělávacích možností k  tématu (ekocentra, programy…). Dále představení dalších užitečných odkazů, literatury, opor a pomůcek pro praktické využití.

6. Diskuse s  účastníky v  návaznosti na prezentované praktické tipy do výuky, včetně detailů k   prezentovaným hrám a dalším aktivitám. Zodpovídání praktických dotazů. Hledání cest možnou modifikací na konkrétní požadavky účastníků. Dobrovolné zapojení frekventantů do výzkumu lektorů formou dotazníkového šetření.
Vyplnění vlastního dotazníku zpětné vazby k programu.

Cílem je připravit pedagogické pracovníky po odborné, didaktické a metodické stránce na výuku zaměřenou na biologické invaze. Prvním z  cílů je seznámit účastníky s  aktuálními odbornými poznatky a teoretickým základem problematiky, dalším pak poskytnout náměty i opory k  praktickému zařazení tohoto tématu do vlastní výuky - při splnění požadavků kladených na ZŠ v  rámci EVVO. V  konečném výsledku bude pedagog připraven na výuku, která formuje postoje žáků tak, aby v  dospělosti činili správná rozhodnutí.

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

učitelům 1. stupně ZŠ, koordinátorům EVVO.

Délka

6 hod.

Poznámka:

ČZU v Praze, MCEV II

Kód09-55-G71
Lektordoc. Mgr. Oldřich Kopecký, Ph.D., doc. Ing. Jiří Patoka, Dis., Ph.D.
Cena1 700 Kč
Termín konání 12.06.2024 10:00 - 15:00
Místo konání ČZU v Praze

Rychlé odkazy