Biologické invaze v EVVO
Biologické invaze v EVVO
Kurz uceleně představuje téma biologických invazí, které jsou v dnešním globalizovaném světě celosvětovou hrozbou pro biodiverzitu. Na boj s …
Kurz uceleně představuje téma biologických invazí, které jsou v dnešním globalizovaném světě celosvětovou hrozbou pro biodiverzitu. Na boj s invazními druhy se každoročně vynakládají velké finanční prostředky. Výuka na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií může hrát v tomto procesu klíčovou roli. Pokud se vyučujícím podaří správně objasnit problematiku biologických invazí a zformovat postoje žáků, zamezí se tím jejich budoucímu nežádoucímu a rizikovému nakládání s invazními druhy. Informace předložené pedagogům v rámci toho kurzu poskytnou dostatečný teoretický rámec a návodné scénáře, jak problém biologických invazí a souvisejících rizik žákům vyložit a jak s nimi látku procvičit. Vše je provázáno s různorodými aktivitami, úkoly a pracovními listy.
Obsah:
1. Představení důležitosti tématu (počet invazních druhů v různých oblastech světa, objem vynakládaných fin. prostředků, působené škody) – proč se tomu věnovat. Zasazení do kontextu školního vzdělávání, postavení v rámci RVP, EVVO. Dále pak teorie biologických invazí – vymezení pojmů a vysvětlení principů.,
2. Teorie biologických invazí – současný vědecký hierarchický koncept, taxonomické rozdíly v průběhu invazí, nejčastější cesty invazních organismů.
3. Konkrétní případy biologických invazí, včetně příkladů z ČR. Představení toho, jak jim předcházet (osvěta, vzdělávání, legislativa na bázi vědeckých poznatků).
4. Prezentace materiálů obsažených v certifikované metodice Biologické invaze v environmentální výuce pro první stupeň základních škol i nově vytvořených a jejich přesahu do praktické výuky. P - představení pohybových a výtvarných her, vycházejících z principů biologických invazí a zkušeností s nimi, představení pracovních listů pro vybrané věkové kategorie.
5. Představení konceptu občanské vědy a běžících projektů spojených s biologickými invazemi v rámci ČR, do nějž se mohou svou činností zapojit školní kolektivy i jednotlivci. Ukázky dalších vzdělávacích možností k tématu (ekocentra, programy…). Dále představení dalších užitečných odkazů, literatury, opor a pomůcek pro praktické využití.
6. Diskuse s účastníky v návaznosti na prezentované praktické tipy do výuky, včetně detailů k prezentovaným hrám a dalším aktivitám. Zodpovídání praktických dotazů. Hledání cest možnou modifikací na konkrétní požadavky účastníků. Dobrovolné zapojení frekventantů do výzkumu lektorů formou dotazníkového šetření.
Vyplnění vlastního dotazníku zpětné vazby k programu.
Cílem je připravit pedagogické pracovníky po odborné, didaktické a metodické stránce na výuku zaměřenou na biologické invaze. Prvním z cílů je seznámit účastníky s aktuálními odbornými poznatky a teoretickým základem problematiky, dalším pak poskytnout náměty i opory k praktickému zařazení tohoto tématu do vlastní výuky - při splnění požadavků kladených na ZŠ v rámci EVVO. V konečném výsledku bude pedagog připraven na výuku, která formuje postoje žáků tak, aby v dospělosti činili správná rozhodnutí.
Informace ke kurzu
Cílová skupina:
učitelům 1. stupně ZŠ, koordinátorům EVVO.
Délka
6 hod.
Poznámka:
ČZU v Praze, MCEV II
Kód | 09-55-G71 |
---|---|
Lektor | doc. Mgr. Oldřich Kopecký, Ph.D., doc. Ing. Jiří Patoka, Dis., Ph.D. |
Cena | 1 700 Kč |
Termín konání | 12.06.2024 10:00 - 15:00 |
Místo konání | ČZU v Praze |