Literární díla a jejich filmové adaptace ve výuce literatury

Literární díla a jejich filmové adaptace ve výuce literatury

Seminář určený pro učitele českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol a na školách středních, který reflektuje současné požadavky na změny v obsahu vzdělávání, klade důraz na mezipředmětové vztahy a využívání audiovizuálních metod a zároveň se snaží…

Nelze se již přihlásit

Seminář určený pro učitele českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol a na školách středních, který reflektuje současné požadavky na změny v obsahu vzdělávání, klade důraz na mezipředmětové vztahy a využívání audiovizuálních metod a zároveň se snaží ukázat postupy vstřícné k žákům. Cílem je se naučit lépe aktivizovat žáky nejen v pasivním přijímání uměleckých děl, ale též podpořit jejich vlastní tvorbu. Aktivizující metody přenášejí větší odpovědnost na samotné žáky, které pak učitel může snadněji formativně hodnotit. V praktické části semináře se zaměříme na netradiční způsoby analyzování literárních a filmových děl, jejich vzájemné srovnání. Nedílnou součástí výběru knihy (filmu) by měly být i přesahy (témata) do jiných předmětů.
Obsah – témata:
1.Výuka literatury v současnosti, reflexe čtenářství na II. stupni ZŠ a na středních školách
- Reflexe současné podoby obsahu (a jeho úprav) předmětu český jazyk a literatura
- Vhodné a nevhodné studijní materiály a zdroje pro výuku literatury
- Kniha jako umělecké dílo / Film jako umělecké dílo
- Knihy a jejich filmové adaptace jako podpora aktivního čtenářství
- Aktivizující metody a formativní hodnocení žáků při výuce literatury
2. Ukázky literárních děl a jejich filmových adaptací
Interpretace literárního díla a jeho srovnání s filmovou adaptací
Tradiční vs. netradiční způsoby analýzy uměleckého textu
- Balada v literatuře a ve filmu / Téma viny a trestu
- balada jako literární žánr, prostředky filmové řeči, lyrika v próze, lyrika ve filmu: Jan Procházka a Karel Kachyňa – Kočár do Vídně, Josef Čapek a František Vláčil – Stín kapradiny, aj.
- Alegorie v literatuře a ve filmu / Téma lidské přirozenosti
- alegorie v literatuře a ve filmu: William Golding a Peter Brook – Pán much, George Orwell a Joy Batchelor a John Halas – Farma zvířat, George Orwell a Michael Radford - 1984 (Terry Gilliam – Brazil), aj.
- Literární a filmová avantgarda / Téma kontroverze aneb má umění šokovat?
- avantgardní směry, avantgarda ve filmu a společné znaky: Surrealismus a S. Dalí a L. Buňuel – Andaluský pes, Expresionismus a R. Wiene – Kabinet doktora Caligariho (F. W. Murnau – Upír Nosferatu), filmy Larse von Triera, filmy P. P. Pasoliniho, aj.
- Film jako klíč k literárnímu dílu
- „nepochopené“ knihy a jejich filmové adaptace = interpretace: Vladislav Vančura a Jiří Menzel – Rozmarné léto, Hrabal – Menzel, aj.
- Poezie a film
- výrazové prostředky poezie, poezie ve filmu: František Hrubín a Otakar Vávra – Romance pro křídlovku, aj.
- Vzájemný vliv knihy na jiné knihy (filmy) v čase / Téma postavení žen ve společnosti
- kniha – kniha – film, „ženské“ filmy: V. Woolfová – Paní Dalawayová, M Cunningham a S. Daldry – Hodiny, aj.
3. Výběr vhodných témat, knih a filmů – jak postupovat ve spolupráci s ostatními pedagogy
- další tipy vhodných knih (filmů)
4. Školní a domácí projekty na podporu čtenářství a vlastní tvorby
- Sdílení dobré praxe
- Vlastní tvorba žáků (texty a video) a její podpora

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

pedagogickým pracovníkům 2. stupně ZŠ, G, SOU, SOŠ, VOŠ

Délka

8 hod.

Poznámka:

Kód 04-55-A21
Akreditace MSMT-11434/2020-2-418
Lektor Mgr. Miroslav Vosmik
Cena 1 400 Kč
Termín konání 18.01.2022 09:00 - 16:00
Místo konání Praha, Sportovní 846/22