Geometrie Magformers - Rozvíjíme matematickou gramotnost na 1. stupni ZŠ
Praktický seminář s dílnou zaměřený na podporu matematické gramotnosti v oblasti rozvoje prostorové představivosti prostřednictvím magformers geometrie v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ, případně v mimovýukových aktivitách se stavebnicí. Vzdělávací program vychází…
Nelze se již přihlásit
Praktický seminář s dílnou zaměřený na podporu matematické gramotnosti v oblasti rozvoje prostorové představivosti prostřednictvím magformers geometrie v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ, případně v mimovýukových aktivitách se stavebnicí. Vzdělávací program vychází ze současných požadavků na obsah učiva i na aktivní formy získávání poznatků, které vyžadují odpovídající formy a metody práce. Důraz je kladen na učení formou, která navozuje situace pro řízené i spontánní objevování žáků.
Práce se stavebnicí podporuje rozvoj specifického myšlení a specifických dovedností, které jsou důležité pro rozvoj matematické gramotnosti, geometrie, ale jsou také východiskem pro získávání polytechnických dovedností.
Modelování nejen v hodinách matematiky a konkrétně v geometrii přirozeně navozuje situace, které rozvíjejí polytechnické dovednosti a budují základní předpoklady pro rozvoj technického myšlení a technické kreativity.
Modely vytvořené z dílků Magformers můžeme považovat za jakési „náčrtky“, které jsou sice nepřesné, o to více však probouzejí geometrickou představivost v rovině i v prostoru.
Účastníci si v praktické dílně při práci s běžně dostupnou stavebnicí Magformers a publikacemi s podtitulem Geometrické karty přiblíží postupy objevování a vyvozování planimetrických a stereometrických zákonitostí a poznatků na úrovni očekávaných výstupů RVP ZV pro 1. stupeň ZŠ. Ověří si důležitý a nenahraditelný princip cyklického uspořádání učiva geometrie, neboť na každé vyšší úrovni se opakuje, upevňuje a rozšiřuje obsah geometrického učiva.
Prostřednictvím činností seznámí účastníky s formami a metodami tvořivého a činnostního učení. Zaměří na samostatnou, párovou i skupinovou práci. Vyzkouší si na zadaných úlohách přizpůsobování náročnosti možnostem i nadání žáků tak, aby byli motivováni k objevování nejen při řízených, ale i spontánních a samostatných činnostech na stanovištích. Účastníci si v praktické dílně vyzkouší práci s kartami pro učitele 1. stupně: Obrázky a stavby (1. třída ZŠ), Rovina a prostor (3. třída, 5. třída).
Lektorka je autorkou sady výukových geometrických karet, které tvoří tituly Obrázky a stavby (MŠ, 1. třída ZŠ), Rovina a prostor (3. třída, 5. třída), 2D a 3D geometrie (7. třída, 9. třída), Planimetrie a stereometrie (střední školy).
Obsah – témata:
- matematická gramotnost – geometrie – polytechnická dovednosti – polytechnická výchova
- práce se stavebnicí – metody a formy práce
- podpora inkluzivního vzdělávání - proč je stavebnice vhodnou didaktickou pomůckou i pro žáky s SPU a další…
- poznávání vlastností rovinných útvarů a jejich třídění
- osová souměrnost
- vyplňování a sestavování rovinných útvarů
- poznávání vlastností a charakteristik prostorových útvarů
- rovinová souměrnost
- krychlové stavby
- hledání sítí těles a jejich doplňování
Cílová skupina:
učitelům 1. stupně ZŠ, vychovatelům školských zařízení, pedagogům volného času, asistentům pedagoga, vedoucím školních zájmových kroužků a klubů
Délka
8 hod.
Poznámka:
Seminář se nebude konat z důvodu nízkého počtu účastníků. Omlouváme se za případné komplikace.
Kód | 03-91-K31 |
---|---|
Akreditace | MSMT-32541/2020-2-864 |
Lektor | RNDr. Marie Kupčáková, Ph.D. |
Cena | 1 400 Kč |
Termín konání | 22.04.2022 09:00 - 16:00 |
Místo konání | Kolín, Kutnohorská 41 |