Soutěž o titul Škola udržitelného rozvoje
13. ročník soutěže o titul Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje na období 2026–2028
Klub ekologické výchovy, z. s., ve spolupráci se Středočeským krajem a Krajským úřadem Středočeského kraje, Odborem životního prostředí a zemědělství a Odborem školství vyhlašuje 13. ročník soutěže o titul Škola udržitelného rozvoje na období 2026–2028.
Vyhlášení výsledků a předání certifikátu Škola UR Středočeského kraje 2026–2028 se uskuteční na 18. ročníku setkání koordinátorů EV Středočeského kraje (březen 2026).
Zúčastnit se může každá škola (státní, soukromá i církevní) a školské zařízení se sídlem ve Středočeském kraji (mateřská škola, základní škola, střední škola, praktická a speciální škola).
Soutěž má tři kategorie dle zkušeností a komplexnosti realizace v rámci praktikování environmentální výchovy a udržitelného rozvoje na škole a je otevřena i školám začínajícím.
K přihlášení do soutěže je třeba vyplnit dotazník a zaslat jej do 31. prosince 2025 na e-mail: STCKgrant@seznam.cz.
Dotazník je ke stažení zde.
- Cíl soutěže:
Zhodnocení proenvironmentálních aktivit škol ve Středočeském kraji a ocenění nejenom těch nejlepších, ale i začínajících škol. Klíčovým záměrem je především podpora rozvoje environmentální výchovy a vzdělávání pro udržitelný rozvoj (EV/VUR) na školách, které by měly zájem začít, ale zatím žádné zkušenosti nemají. Vyhlášení soutěže má vést k posílení aktivit škol a školských zařízení v kontextu výchovy pro udržitelný rozvoj. Dalším záměrem je prezentovat školy jako centra vzdělávání pro UR ve Středočeském kraji.
Kategorie soutěže:
1. stupeň (nejvyšší)Škola s dlouhodobými zkušenostmi s komplexní realizací EV/UR, kdy jsou zapojeni téměř všichni pedagogové školy. Ve škole působí kvalifikovaný koordinátor EV/UR (absolvent specializačního studia je výhodou), který se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie, ŽP, managementu a UR. Je zpracován dlouhodobý i krátkodobý (na jeden školní rok) školní program EV/UR. Škola realizuje programy k EV/UR v průběhu školního roku a zapojuje do svých aktivit i veřejnost. Postupně se stává centrem vzdělávání pro UR v rámci regionu, kdy spolupracuje se školami v okolí a podílí se na dalším vzdělávání pedagogů z okolních škol.
2. stupeň (střední)
Škola s dlouhodobějšími zkušenostmi s EV/UR, zapojeno více pedagogů do aktivit EV/UR, je ustanovený koordinátor EV. Účastní se dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie, ŽP a udržitelného rozvoje. Škola má zpracován krátkodobý školní program EV/UR. EV/UR je začleňována v rámci některých vyučovacích předmětů a jsou realizovány programy k EV/UR v průběhu školního roku. Škola podle možností spolupracuje s okolními školami a dalšími institucemi v oblasti EV/UR.
3. stupeň (začínající školy)
Škola s krátkodobými zkušenostmi s EV/UR, zapojeno pouze několik pedagogů nebo i jednotlivec (ve výjimečných případech), ustanovený koordinátor EV, vypracován přehled aktivit k EV/UR, realizace EV pouze v rámci několika málo vyučovacích předmětů, realizace dílčích programů k EV v průběhu školního roku, škola doposud nemá navázanou spolupráci s okolními školami či jinými institucemi v oblasti EV/UR.