Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole

Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole

Vzdělávací program je zaměřen na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v mateřské škole. Vymezuje nové pojmy spojené s touto oblastí včetně přehledu právních úprav. Zabývá se podstatou inkluzivního vzdělávání, novým systémem podpůrných opatření,…

Nelze se již přihlásit

Vzdělávací program je zaměřen na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v mateřské škole. Vymezuje nové pojmy spojené s touto oblastí včetně přehledu právních úprav. Zabývá se podstatou inkluzivního vzdělávání, novým systémem podpůrných opatření, rovností práv, podmínek a příležitostí ve vzdělávání a nejlepším zájmem dítěte. Upozorňuje na rovnocennou a partnerskou spolupráci školy, školského poradenského zařízené a zákonného zástupce. Objasňuje některé metody a techniky práce s dětmi se SVP. Nabízí činnosti pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v podmínkách společného vzdělávání a jejich členění dle druhu postižení. Praktická dílna semináře umožní nácvik vhodných činností pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, prohlídku pomůcek i návrhy, jak si je vyrobit, prakticky bude zpracován i modelový plán pedagogické podpory (PLPP).
Obsah – témata:
I. blok – Základní teoretické poznatky k problematice práce s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami:
- propedeutika společného vzdělávání (význam inkluze)
- právní úprava vzdělávání žáků se SVP (školský zákon č. 561/2004 Sb. – §§ 16, 17, 18 a 19 vyhláška č. 27/20016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných RVP PV - úprava 2016)
- terminologie, vymezení pojmů (dítě se specifickými vzdělávacími potřebami, dítě s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
- systém koloběhu informací o dítěti (zákonný zástupce – škola – školské poradenské zařízení)
- druhy a stupně podpůrných opatření (§16)
- podpůrná opatření 1. stupně (PLPP)
- podpůrná opatření 2. – 5. stupně (IVP, NFN)
- výstupy činnosti ŠPZ (zpráva, doporučení + informovaný souhlas), OSPOD
- intervence školy (pedagogická, speciálně pedagogická)
- personální podpora vzdělávání dětí se SVP (pedagogická, nepedagogická, ostatní)
II. blok – Metody a formy práce ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami:
- inkluze, společné vzdělávání a individualizované vzdělávání
- dítě se speciálním vzdělávacími potřebami – nové pojetí
- systém speciální pedagogiky (členění dle konkrétních handicapů - §16 odst. 9 ŠZ)
- základní principy práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami
- specifika vzdělávání dětí s rozličnými handicapy charakteristiky, symptomy a možné projevy (mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, závažné vady řeči, závažné vývojové poruchy učení, závažné vývojové poruchy chování, autismus, souběžné postižení více vadami)
- činnosti ve speciálně pedagogické péči (psychomotorika, dramatická výchova, artefiletika, pracovní činnosti) - náměty a praktické předvedení
- alternativní a augmentativní komunikační systémy (náměty pro práci při sebeobsluze, výchově a vzdělávání)
- relaxační techniky: dechová cvičení: nádech nosem, výdech ústy, tělesná cvičení: hadrová panna - ochabnutí, šašek - kývání, třepání, květina - protažení, uvolnění, mentální cvičení: kreslení na záda, hry s prsty
- výživa, pohybové aktivity
- diskuze a vzájemné předávání zkušeností, nápadů a podnětů
III. blok – Praktická dílna: hry a činností pro děti se SVP, ukázky výroby pomůcek podle typu postižení:
- hrou k přípravě na čtení a psaní bodového Braillova písma u zrakově postižených
- pojetí výtvarné výchovy u zrakově postižených (praktické dovednosti)
- hra s piktogramy (pro činnosti dětí s poruchami autistického spektra)
- analýza modelového případu inkluze a prezentace nebo zpracování vlastního konkrétního případu (PLPP)
- pomůcky pro společné vzdělávání (praktické vyzkoušení)
- pomůcky účastníků semináře, rozbor, diskuze a vzájemné předávání zkušeností, nápadů a podnětů
- doporučená literatura

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

pedagogickým pracovníkům MŠ

Délka

8 hod.

Poznámka:

Akce na zakázku pro MŠ Lohniského, Praha 5 - Barrandov. Nelze se přihlašovat individuálně. Děkujeme za pochopení.

Kód 21-28-A81
Akreditace MSMT-34181/2019-1-1165
Lektor Mgr. Hana Švecová
Cena 14 000 Kč
Termín konání 25.08.2020 09:00 - 16:00
Místo konání Praha 5 - Barrandov, Lohniského 830