Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí s narušenou komunikační schopností (opožděný vývoj řeči, dysfázie, děti s odlišným mateřským jazykem)
Rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí s narušenou komunikační schopností (opožděný vývoj řeči, dysfázie, děti s odlišným mateřským jazykem)
Praktický seminář je zaměřený na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace čtenářské pregramotnosti u dětí s oslabením v řeči…
Praktický seminář je zaměřený na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace čtenářské pregramotnosti u dětí s oslabením v řeči (opožděný vývoj řeči, dysfázie, děti s OMJ), jehož rozvoj je významným předpokladem pro úspěšné zvládání školního učiva. Vymezuje pojmy spojené s touto oblastí v kontextu RVP PV a představí s tím spojenou pedagogickou diagnostiku jako jeden z podstatných pilířů pro individualizaci vzdělávání a zjišťování úrovně školní zralosti a připravenosti.
Účastníci kurzu se seznámí s teoretickými základy čtenářské pregramotnosti, s charakteristikou specifických skupin dětí, u nichž je proces rozvoje řečových dovedností oslabený a jsou ohroženy následnou školní neúspěšností. Prostřednictvím kazuistik se zaměří na pedagogickou diagnostiku v dané oblasti a s tím souvisejícím plánem rozvoje jako prostředkem pro sledování pokroku dítěte.
V průběhu semináře si účastníci vytvoří soubor herních námětů, aktivit, cvičení pro rozvíjení čtenářské pregramotnosti a předcházení jejich obtíží (např. prevence SPU), které lze využít při práci s heterogenní skupinou s ohledem na společné vzdělávání dětí s potřebou podpory.
Cílem semináře je rozšířit didaktické schopnosti a metodickou připravenost pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje čtenářské pregramotnosti u dětí s narušenou komunikační schopností a nabídnout jim dostatek konkrétních námětů pro včasnou pedagogickou intervenci a předcházení nebo minimalizaci obtíží v této oblasti, která má zásadní vliv na budoucí školní úspěšnost dětí hlavně při osvojování čtení, ale také psaní, počítání (čtenářská a matematická gramotnost). Dalším z cílů je podpora metod a forem práce důležitých pro budování čtenářských dovedností, které se zaměřují na rozvoj vnitřní motivace ke čtení, budování si vztahu ke knihám, porozumění čtenému textu, ale také na rozvoj mluvené řeči a aktivnímu naslouchání.
Obsah - témata:
- čtenářská pregramotnost, teoretická východiska a pojmy
- pedagogická diagnostika - nástroj pro individualizaci vzdělávání a zjišťování úrovně školní zralosti a připravenosti
- kazuistiky, pedagogická diagnostika v dané oblasti a související plán rozvoje u dítěte předškolního věku
- rizikové skupiny dětí v předškolním vzdělávání (děti s NKS, děti-cizinci s OMJ, jiné) a jejich charakteristika
- percepční dovednosti předškolního dítěte v kontextu očekávaných výstupů RVP PV
- vývoj vnitřní motivace ke čtení a porozumění čtenému textu
- hry a aktivity specificky připravené pro tyto skupiny
- posilování vztahu ke čtenářství
- rozvoj řeči a využití čtenářství a aktivní naslouchání
-pomůcky, pracovní listy, doporučená literatura
- závěrečná diskuze
Informace ke kurzu
Cílová skupina:
učitelům MŠ, 1. stupně ZŠ (1. ročníku), logopedickým asistentům a asistentům pedagoga
Délka
8 hod.
Poznámka:
Kód | 02-B8-A91 |
---|---|
Lektor | PaedDr. Blanka Housarová, Ph.D. |
Cena | 1 900 Kč |
Termín konání | 25.03.2025 09:00 - 15:30 |
Místo konání | Praha, Sportovní 846/22 |