Možnosti pedagogické intervence v práci učitelky MŠ (zaměřeno na speciální pedagogiku)
Vzdělávací program je zaměřen na problematiku pedagogické diagnostiky dítěte předškolního věku a na práci pedagoga předškolního vzdělávání v oblasti podpory a rozvoje vzdělanostního potenciálu dítěte při jeho osobnostním rozvoji a při přípravě na soustavné vzdělávání –…
Vzdělávací program je zaměřen na problematiku pedagogické diagnostiky dítěte předškolního věku a na práci pedagoga předškolního vzdělávání v oblasti podpory a rozvoje vzdělanostního potenciálu dítěte při jeho osobnostním rozvoji a při přípravě na soustavné vzdělávání – povinnou školní docházku.
První část praktického seminář se zabývá pedagogickou diagnostikou dítěte předškolního věku, především procesem, kdy se učitelé MŠ snaží o zformulování „odlišností“ ve vývoji dítěte a připravují se z tohoto pohledu na komunikaci s rodiči dítěte a odborným poradenským pracovištěm. Druhá část se soustřeďuje na praktické postupy, kterými mohou učitelé na základě zvládnuté diagnostiky pozitivně ovlivnit pomalejší i akcelerované složky vzdělanostního potenciálu dítěte.
Obsah – témata:
I. část – Pedagogická diagnostika v předškolním vzdělávání
- různé typy nestandardního vývoje či nestandardních projevů dítěte
- kolektiv třídy a dítě s nestandardními projevy chování
- charakteristika pedagogické diagnostiky pro potřeby učitelky MŠ
- diagnostika normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální - metody a nástroje, možnosti využití
- analýza pedagogické dokumentace
- spolupráce s dalšími subjekty v zájmu zajištění objektivity
- východiska pro zajištění pedagogické podpory před případnou spoluprací s odborným poradenským pracovištěm
II. část – Pedagogická podpora a intervence v předškolním vzdělávání
- výchovná a vzdělávací práce v dětském kolektivu, individuální práce na základě vyhodnocení aktuální situace
- vlastní plánování na základě vyhodnocení potřeb
- nerovnoměrný vývoj – některé složky vysoko nad běžným standardem, v jiné oblasti nezralé
- problémy v sociální oblasti – vztahy, v oblasti osobního vývoje, resp. v oblasti sociálních dovedností
- problémy se zvýšenou únavnosti CNS a koncentrací pozornosti
- složka akcelerovaná a složka pomalejší – charakteristika, příklady
- možné důsledky nerovnoměrného vývoje pro vstup do vzdělávání
- pedagogické nástroje pro korekci vyrovnávání oblastí vývoje (podpora slabších složek, současný přiměřený rozvoj složek akcelerovaných)
- rozvoj návyků vhodných pro vstup do soustavného vzdělávání
- optimální výchovně vzdělávací strategie v předškolním věku
- spolupráce s rodinou – význam pravidelných konzultací s rodiči
- sledování a vyhodnocení efektivity pedagogicko-diagnostických postupů
- rozbor příkladů z praxe, diskuze
Cílová skupina:
pedagogickým pracovníkům MŠ, 1. roč. ZŠ a AP
Délka
8 hod.
Poznámka:
Kód | 02-96-S11 |
---|---|
Lektor | Mgr. Světlana Drábová |
Cena | 2 500 Kč |
Termín konání | 15.10.2025 09:00 - 15:30 |
Místo konání | Mladá Boleslav, Havlíčkova 456/1 |