MANAŽERSKÁ ANGLIČTINA

Termín realizace projektu
01. 04. 2013 - 31. 12. 2014

Manažerská angličtina

 

Celý název projektu:

Zvýšení jazykových a řídících kompetencí vedoucích pracovníků škol a školských zařízení Středočeského kraje v anglickém jazyce.

reg. č. CZ.1.07/1.3.48/02.0049

Termín realizace projektu:

  1. 4. 2013 - 31. 12. 2014

Podpořená cílová skupina:

Vedoucí pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení Středočeského kraje. 

 

Charakteristika a cíle projektu

Projekt zaměřený na podporu jazykových kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků škol a školských zařízení jako předpokladu pro osobnostní rozvoj a další rozvoj řídících kompetencí v mezinárodním kontextu.

Nové poznatky a posílené dovednosti i získané kontakty umožnily vedoucím pracovníkům na svých školách efektivněji řídit nejen oblast mezinárodní spolupráce, ale celý výchovně vzdělávací proces. Při realizaci vzdělávacích aktivit, především v distančním e-learningovém kurzu byl podpořen i rozvoj ICT kompetencí účastníků vzdělávání v projektu.

 

Klíčové aktivity a průběh projektu:

I. část: Intenzivní jazykový kurz AJ (KA1-IJK)

Intenzivní jazykový kurz v rozsahu 90 hodin vedený jako individuální výuka byl určen pro ředitele a zástupce ředitelů škol, kteří měli zájem maximálně efektivně zvýšit úroveň svých jazykových znalostí, případně i začátečníkům, kteří chtěli intenzivní metodou zvládnout angličtinu alespoň na základní jazykové úrovni.

Každému účastníkovi byl určen osobní lektor, který dojížděl za účastníkem a vyučoval ho přímo v jeho škole. Konkrétní časový rozvrh kurzu byl stanoven individuálně podle domluvy účastníka se svým lektorem; v průměru 3 – 4 výukové hodiny týdně. Jazyková úroveň byla v úvodu kurzu zjišťována testováním a vyhodnocena podle stupnice A0, A1, A1/A2, A2, A2/B1, B1, B1/B2, B2, stejně jako při výstupu z kurzu (Placement Test). Pro každého studenta byl připraven individuální výukový plán tak, aby bylo možné co nejlépe navázat na jeho jazykovou úroveň. Po závěrečném testování byly dosažené výsledky vyhodnoceny. Z vyhodnocených výstupních testů vyplynulo, že 75 % účastníků zvýšilo svou jazykovou úroveň o dvě (i více) a 25 % o jednu úroveň dle výše uvedené stupnice. Všichni zúčastnění splnili nastavené podmínky projektové aktivity a efektivně využili časovou dataci kurzu ke zvýšení jazykových dovedností v angličtině.

Hodnocení kurzu ze strany absolventů bylo velice pozitivní.

Každý kurz trval 9 měsíců, v průběhu projektu byly realizovány 2 cykly individuálních jazykových kurzů, kterých se účastnilo vždy 40 individuálně vzdělávaných vedoucích pedagogických pracovníků, celkem bylo podpořeno 80 ředitelů a zástupců ředitelů škol ve Středočeském kraji.

 

II. část: Distanční e-learningový kurz AJ (KA2-DEK)

Distanční kurz v rozsahu 40 hodin byl určen pro ředitele a zástupce ředitelů, kteří již anglický jazyk uživatelsky na některé z jazykových úrovní ovládali, ale měli zájem posílit anglickou komunikaci a slovní zásobu z oblasti řízení, především řízení ve vzdělávání

Distanční kurz s využitím e-learningu, zaměřený na získání a rozvíjení odborné slovní zásoby v angličtině z oblasti řízení a školského managementu, byl realizován v prostředí Moodle, účastníci pracovali distančními metodami v menších studijních skupinách pod vedením tutorů prostřednictvím internetu v příslušném kurzu na Moodle VISK. Kurz probíhal vždy ve dvou modifikacích, které zohledňovaly jazykovou úroveň účastníků (A/B). Postupně se účastníci prostřednictvím rozmanitých e-learningových aktivit a úkolů seznamovali s problematikou řízení školství v angličtině, a to v 5 tematických lekcích – modulech: Základy managementu v angličtině, Český vzdělávací systém, Vzdělávací systém Velké Británie, Vzdělávání řídících pracovníků ve školství a evropská spolupráce škol, Public relations ve školské praxi. V závěru kurzu jako jednu z výstupních prací každý účastník zpracoval reprezentativní prezentaci vlastní školy v angličtině (s využitím ICT). Všichni účastníci splnili požadavky pro úspěšné absolvování a kurz ukončili s velmi dobrými výsledky (bylo dosaženo i úspěšnosti 100 %).

Distanční kurz trval 2 měsíce, v průběhu projektu byly realizovány 2 distanční kurzy, kterých se účastnilo vždy 40 vedoucích pedagogických pracovníků, celkem bylo podpořeno 80 ředitelů a zástupců ředitelů škol ve Středočeském kraji.

 

III. část: Odborná zahraniční stáž ve Velké Británii (KA3-OZS)

Týdenní zahraniční stáž na školách ve Velké Británii byla určena pro ředitele a zástupce ředitelů, kteří měli zájem své jazykové znalosti a odborné znalosti z oblasti řízení posílit o možnost mezinárodních kontaktů a spolupráce. Obsahově byla stáž zaměřena na získání poznatků a praktických zkušeností z řízení vzdělávání a školství a z řízení pedagogického procesu navštívených škol a školských zařízení ve Velké Británii.

Zajištění britských partnerů pro realizaci stáže proběhlo ve spolupráci British Council. Stáže probíhaly v jihozápadní Anglii ve městě Bournemouth, hrabství Dorset. Doprava byla zajištěna letecky. Britské školy byly vybrány tak, aby v rámci možností obou vzdělávacích systémů odpovídaly svým druhem a stupněm vzdělávání školám a školským zařízením zúčastněných českých vedoucích pracovníků. Celkem 40 účastníků každé stáže – řídících pracovníků středočeských škol, rozdělených vždy do tří skupin, navštívilo 6 britských škol. Každý účastník se blíže seznámil s prostředím dvou škol, v každé strávil cca dva dny. Jednacím jazykem stáže byla angličtina. Účastníci v průběhu týdenní stáže na anglických školách plnili předem zadané úkoly, vhodně prezentovali svou školu a jako výstup z absolvované stáže vypracovali podle zadané struktury záznam ze zahraniční stáže z navštívených britských škol, který byl podkladem pro závěrečné vyhodnocení odborné stáže. Ředitelé i učitelé anglických škol přijali české kolegy velmi hezky a postarali se o příjemný a přínosný průběh stáže. Poznání britského vzdělávacího systému i způsobu řízení škol bylo pro české ředitele zajímavé a v mnohém inspirativní, ohlasy i hodnocení účastníků byly velice kladné.

Zahraniční stáž trvala 1 týden, v průběhu projektu byly realizovány 2 stáže, kterých se účastnilo vždy 40 vedoucích pedagogických pracovníků, celkem bylo podpořeno 80 ředitelů a zástupců ředitelů škol ve Středočeském kraji.

 

Závěrečné projektové setkání

Závěrečné pracovní setkání nejúspěšnějších účastníků projektu – především těch, kteří absolvovali všechny tři části projektu - se uskutečnilo netradičně: jako výjezdní v Olomouci, kde se účastníci měli možnost seznámit s podporou jazykového rozvoje vedoucích pedagogických pracovníků i učitelů ze strany krajského vzdělávacího zařízení Olomouckého kraje. Pro konferenční část setkání a vyhodnocení projektu byla využita cesta vlakem do Olomouce konferenčním vozem RegioJetu. Každý účastník obdržel pamětní list.

 

 

Vybrali jsme z komentářů účastníků:

 

„Ráda bych vám poděkovala za výbornou organizaci zahraniční stáže do Velké Británie, a to po všech stránkách. Návštěva byla inspirující, zajímavá a velmi příjemná. Byla to výborná zkušenost nakouknout do vzdělávacího systému v jiné zemi, porovnat a zhodnotit podmínky pro vzdělávání.“

„Stáž coby vyvrcholení intenzivní jazykové průpravy byla opravdu nesmírně užitečná a zajímavá. Spousta věcí byla také inspirativní. Chci se pokusit některé z nich naimplementovat do práce a života naší školy. Uvidíme, jak se to podaří…“

„Byla to skvělá akce a nasbírali jsme spoustu zkušeností!“

Rychlé odkazy