PRAXÍ KE KVALITĚ
Praxí ke kvalitě
Celý název projektu:
Podpora profesního rozvoje pedagogických pracovníků středních škol Středočeského kraje
reg. č. CZ.1.07/1.3.48/02.0050
Termín realizace projektu:
- 4. 2013 - 31. 12. 2014
Podpořená cílová skupina:
Pedagogičtí pracovníci středních škol Středočeského kraje:
- učitelé odborných technických oborů a řemesel
- učitelé odborných přírodovědných oborů a řemesel
- učitelé všech předmětů středních škol – všeobecně vzdělávacích, odborných, praktického vyučování i odborného výcviku
Charakteristika a cíle projektu
Projekt zaměřený na rozvoj odborných i pedagogických kompetencí učitelů ve středním vzdělávání jako předpokladu pro pokračování realizace kurikulární reformy a pro další rozvoj a zvyšování kvality středního vzdělávání.
Metodou ke zvýšení kompetencí byl především důraz na praxi a praktické dovednosti – v odborném vzdělávání propojení s podnikovými a firemními provozy a technologiemi, v pedagogických kompetencích důraz na posílení praktických didaktických dovedností pro zvýšení kvality pedagogické práce. Projekt využíval odborné exkurze a praxe, individuální oborové stáže v provozu a zahraniční stáže, podporoval poznávání vzdělávacích procesů v zemích EU, umožňoval učitelům seznámit se s ukázkovou výukou a s příklady dobré praxe ve středním vzdělávání.
Klíčové aktivity a průběh projektu
Projekt byl členěn na čtyři obsahové části - klíčové aktivity:
Klíčová aktivita 1-A:
Vzdělávací program pro učitele odborných technických oborů a řemesel (KA1-A)
Rozsah: 108 hod.
Termín realizace: 09/2013–10/2014
Počet podpořených osob: 20
Klíčová aktivita 2-B:
Vzdělávací program pro učitele odborných přírodovědných oborů a řemesel (KA2-B)
Rozsah: 108 hod.
Termín realizace: 09/2013–10/2014
Počet podpořených osob: 20
Klíčová aktivita 3-C:
Vzdělávací program pro učitele všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů středních škol (KA3-C)
Rozsah: 108 hod.
Termín realizace: 09/2013–10/2014
Počet podpořených osob: 2×20 (souběžně ve dvou skupinách)
Vzdělávací programy A/B/C byly z hlediska struktury koncipovány obdobně, lišily se svým odborným obsahovým zaměřením. Každý vzdělávací program byl vnitřně členěn na dva dílčí moduly:
Modul 1 (A1, B1, C1) v rozsahu 76 hod. byl zaměřen na rozvoj odborných kompetencí učitelů dle příslušného oborového zaměření – u programu A na technické poznatky a dovednosti, u programu B na přírodovědné poznatky a dovednosti, u programu C na pedagogiku a osobnostně sociální rozvoj; důraz byl kladen na odborné exkurze s praktickým poznáváním provozů, firem, inspirativních středních škol a vzdělávacích institucí, a to v tuzemsku i v zahraničí.
Modul 2 (A2, B2, C2) – metodicko-didaktický balíček v rozsahu 32 hod. se soustřeďoval na pedagogické a didaktické kompetence – na posílení praktických dovedností pro zvýšení kvality pedagogické práce a zvýšení kompetencí učitelů při tvorbě sociálního klimatu třídy a školy.
Při realizaci vzdělávacích programů jednotlivé aktivity obou modulů probíhaly střídavě od úvodního semináře po závěrečný tutoriál tak, aby bylo maximálně efektivně využito jejich zacílení na obě oblasti kompetencí, odborné i pedagogické.
Při závěrečném tutoriálu účastníci zúročili získané poznatky a dovednosti z obou modulů (příprava, prezentace a rozbor konkrétní výukové jednotky pro střední vzdělávání).
Klíčová aktivita 4:
Tematické odborné exkurze spojené se zahraniční stáží
- se zaměřením na technické obory a předměty (KA4-A)
- se zaměřením na přírodovědné obory a předměty (KA4-B)
Rozsah každé exkurze: 2 dny (16 hod.)
Realizováno: 5 exkurzí – všechny s výjezdem do zahraničí
Počet podpořených osob: 200 (5×40).
Tato aktivita probíhala nezávisle na KA1/2/3. Zaměřena byla na rozvoj odborných oborových kompetencí učitelů technických/přírodovědných předmětů (všeobecně vzdělávacích i odborných) a na rozšíření orientace učitelů na trhu práce v oblasti technických nebo přírodovědných profesí tak, aby mohli efektivně motivovat a směřovat žáky k optimálnímu dalšímu profesnímu uplatnění.
Výběr z realizovaných aktivit v KA1-A – technické obory a řemesla:
Exkurze na odborných pracovištích a stáž na zahraniční škole – jedno a dvoudenní:
- Jihlava: SPŠ strojní a technická v Jihlavě, firma Motorpal – Diesel, firma Automotive Lighting – spolupráce se SŠ, Střední uměleckoprůmyslové škole Jihlava-Helenín – dílny stavebních oborů, Pivovar Jihlava – automatizace řízení výroby
- Tábor: SPŠ strojní a stavební v Táboře – propojení školy s praxí, SPŠ spojů a informatiky v Táboře – spolupráce s firmami
- Morava a Slovensko: LET Kunovice - Aircraft Industries, a.s., Slovácké strojírny Uherský Brod, Volkswagen Slovakia - Bratislava, SPŠ strojnícka v Bratislavě
Individuální odborné stáže:
- každý účastník absolvoval třídenní stáž v provozu podle technického zaměření vyučovaného oboru – např. Linet s.r.o. Želevčice, 3E Praha Engineering, a.s., Jan Becher – Karlovarská Becherovka, a.s., Nábytek Mikulík, Vranovice ad.
Závěrečný tutoriál – výjezdní dvoudenní:
- výukové jednotky pro odborné technické vzdělávání, metodické listy pro učitele, pracovní listy pro žáky, prezentace, didaktický a metodický rozbor
Výběr z realizovaných aktivit v KA2-B – přírodovědné obory a řemesla:
Exkurze na odborných pracovištích a stáž na zahraniční škole - dvoudenní:
- Jižní Čechy, Bavorsko, Rakousko: kovárna Cínov, farma Bernartice, farma Zelený Kolinec, ekofarma Svinná, biofarma Slunečná, Bio-Hofbäckerei „Maurache“ – pekárna s mlýny, Windhaag Freistadt – energeticky soběstačná obec
- Jižní Morava, Rakousko: rodinná farma EKOKOZA Lesní Jakubov, ekovinohrad EBEN Lednice na Moravě, Bylinková zahrada Valtice a Valtické podzemí, Krajinný park Lednice na Moravě, Die Garten Tulln - stálá zahradní výstava
Individuální odborná stáž:
- každý účastník absolvoval třídenní stáž v provozu podle přírodovědného zaměření vyučovaného oboru – např. ENVIRA, o.p.s. Praha, Rittal Czech, s.r.o., Praha, Odborné učilište internátné Trnava ad.
Závěrečný tutoriál – výjezdní dvoudenní:
- výukové jednotky pro odborné přírodovědné vzdělávání, metodické listy pro učitele, pracovní listy pro žáky, prezentace, didaktický a metodický rozbor
Výběr z realizovaných aktivit v KA3-C – všeobecně vzdělávací a odborné předměty středních škol:
Stáže na školách a vzdělávacích institucích včetně zahraničních:
- Jihomoravský a Zlínský kraj: OA, SOŠ knihovnická a VOŠ Brno, SŠ potravinářská, obchodu a služeb Brno, Stojanovo Gymnázium Velehrad, SOŠ a G Staré Město, G Uherské Hradiště, SUPŠ Uherské Hradiště, Centrum dalšího vzdělávání MARLIN v Uherském Hradišti
- Rakousko: Bundes-Oberstufenrealgymnasium - Linz, Volkshifle Oberösterreich – Linz, Berufsförderungsinstitut Oberösterreich – Freistadt, Polytechnische Schule Urfahr, Bundeshandelsakademie – Linz, Volkshilfe Oberösterreich – Textilsortierung - Linz
Trénink zážitkové pedagogiky - třídenní outdoorový výjezd zaměřený na zážitkovou pedagogiku:
- metoda zážitkové pedagogiky, tvorba a struktura her, outdoorové aktivity, týmová spolupráce, zážitková pedagogika ve školách, ve výuce, v projektovém vyučování
Závěrečný tutoriál – výjezdní dvoudenní:
- výukové jednotky vedené aktivizujícími metodami a formami výuky, metodické listy pro učitele, pracovní listy pro žáky, prezentace, didaktický a metodický rozbor
Přehled tematických exkurzí realizovaných v KA4 – technické a přírodovědné:
- Rakousko: Linzer Technikum - Vyšší technická škola, Hitzinger GmbH - elektro výroba, WFL Millturn Technologies - vývoj a montáž obráběcích strojů
- Slovensko: SOŠ elektrotechnická v Liptovském Hrádku, ELTEK s.r.o. Liptovský Hrádok, PVE Čierny Váh - vodní dílo, Elektrárna Čierny Váh
- Jižní Čechy a Dolní Rakousko: Zliv u Českých Budějovic – ELCEDOR, chov Koi kaprů, Svět výrobců sýrů - Käsemacherwelt Heidenreichstein, rodinná farma Reitstall Inghofer, Litschau - biofarma Biohof Stark, Mutišov u Slavonic - bylinková obec, Edelhof u Zwettlu – střední zemědělská škola, Oberwaltenreith - WALDLAND – Centrum inovativního zemědělství, Schrems - Přírodní park Hochmoor
- Rakousko – Dolní Rakousko: Zahradnická škola – Langenlois, Kittenbergerovy zážitkové zahrady – Langenlois, Oberwaltenreith – Centrum inovativního zemědělství, Armschlag - maková obec – obec zaměřená na agroturistiku a pěstování máku různých druhů, Svět výrobců sýrů - Käsemacherwelt Heidenreichstein
- Německo: Messe München – veletrh „electronica 2014“ - 26. mezinárodní veletrh elektronického průmyslu v Mnichově, BMW svět a muzeum Mnichov- multifunkční areál společnosti BMW GROUP - vzdělávací programy určené žákům SŠ, Botanická zahrada Mnichov – Nymfenburg – prohlídka zahrady, školní projekty zaměřené na přírodu, ochranu životního prostředí a biodiverzitu
Výstupy projektu pro využití v praxi středních škol:
Studijní texty pro podporu pedagogických kompetencí učitelů středních škol
Studijní texty k 4 stejnojmenným seminářům, které účastníci vzdělávacích programů A, B i C absolvovali v rámci Modulu 2, zaměřeného na pedagogické a didaktické kompetence:
- Didaktika v praxi středních škol
- Projektová výuka
- Metodologie a praktická tvorba pracovních listů
- Zvyšování kompetencí učitelů pro tvorbu klimatu třídy a školy
Soubor metodicky a didakticky zpracovaných výukových jednotek pro podporu výuky odborných i všeobecně vzdělávacích předmětů středních škol
Výukové jednotky – přípravy do výuky zpracovali účastníci vzdělávacích programů A, B i C jako své výstupní práce, zaměřením odpovídající jejich odbornosti/aprobaci; výukové jednotky prezentovali a obhajovali na závěrečném tutoriálu.