Vzdělávací program je základní přípravou školských manažerů a je zaměřen na získání znalostí a dovedností v oblasti řízení škol a školských zařízení a je v souladu se standardem kvalifikačního studia v rámci DVPP Studium pro ředitele škol a školských zařízení, které je kvalifikačním předpokladem pro výkon funkce ředitele školy nebo školského zařízení tak, jak stanovuje § 5 zákona 563/2004 Sb. a o změně některých zákonů, a § 5 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
Obsah vzdělávacího programu je zaměřen na získání a rozvoj kompetencí pro výkon řídící funkce ve školství, který zahrnuje základní manažerské vzdělávání a dále rozvíjí profesní kompetence a odbornou připravenost pro výkon řídící funkce.
Modul I – Základy práva – Mgr. Lukáš Kačer – 20 hodin
A) Základy práva – základní právní předpisy upravující oblast školství a činnosti ředitele školy
B) Ředitel školy jako manažer řízení – kompetence a postupy k řízení školy v souladu s právními předpisy
Modul II – Pracovní právo – PhDr. Jaroslav Vodička – 20 hodin
A) Pracovní právo – základní právní předpisy vymezující pracovně právní oblast
B) Ředitel školy jako zaměstnavatel – kompetence a postupy k řízení pracovně právních vztahů ve škole
Modul III – Financování školy – PaedDr. Zdeněk Souček – 20 hodin
A) Financování školy – základní právní předpisy vymezující oblast financování ve školství
B) Ředitel školy a ekonomické řízení školy – kompetence a postupy k řízení ekonomické oblasti a hospodaření školy
Modul IV – Organizace školy a pedagogického procesu – Mgr. Miroslav Hanzelka – 20 hodin
A) Organizace školy a pedagogického procesu – základní právní předpisy vymezující oblast školství
B) Ředitel školy jako manažer vzdělávání a rozvoje školy – kompetence a postupy k řízení rozvoje školy a pedagogických procesů ve škole
Součástí vzdělávacího programu je odborná stáž na vybrané škole/ŠZ a vypracování závěrečné práce. Cílem stáže je poskytnout účastníkům Studia pro ředitele škol a školských zařízení (dále jen SŘ) možnost blíže se seznámit s řízením škol a školských zařízení. Stáž absolvují účastníci studia ve škole nebo školském zařízení, seznámí se s jeho chodem, organizací vzdělávacího procesu a zaměří se zejména na sledování řízení. Pod vedením zkušeného vedoucího stáže (ředitele školy nebo školského zařízení) účastníci konzultují získané vědomosti a získávají dovednosti z každodenní praxe ředitele (strategie a postupy při rozhodování, skladba pracovního dne ředitele, řešení každodenních úkolů apod.). Cílem stáže je rovněž získání a posílení kontaktů mezi ředitelem a účastníkem stáže tak, aby byli v budoucnu schopni vzájemně si konzultovat své pracovní problémy. Účastníci nemohou vykonávat stáž v zařízení, kde aktuálně působí. Také nemohou vykonávat stáž u začínajícího ředitele. Účastníci si volí stáž ve škole/ŠZ, která odpovídá typu a stupni, kde aktuálně působí. Vybranou školu/ŠZ hlásí přes studijní prostředí odbornému garantovi studia, který vybranou školu/ŠZ schvaluje. Díky schvalovacímu procesu je zajištěno, že stáž bude probíhat na škole/ŠZ, kde je vysoká úroveň kvality řízení.
Studium bude ukončeno obhajobou závěrečné práce a závěrečnou zkouškou před komisí.