Možnosti pedagogické intervence v práci učitelky MŠ (zaměřeno na speciální pedagogiku)

Možnosti pedagogické intervence v práci učitelky MŠ (zaměřeno na speciální pedagogiku)

Vzdělávací program je zaměřen na problematiku pedagogické diagnostiky dítěte předškolního věku a na práci pedagoga předškolního vzdělávání v oblasti podpory a rozvoje vzdělanostního potenciálu dítěte při jeho osobnostním rozvoji a při přípravě na soustavné vzdělávání – povinnou školní docházku.

První část praktického seminář se zabývá pedagogickou diagnostikou dítěte předškolního věku, především procesem, kdy se učitelé MŠ snaží o zformulování „odlišností“ ve vývoji dítěte a připravují se z tohoto pohledu na komunikaci s rodiči dítěte a odborným poradenským pracovištěm. Druhá část se soustřeďuje na praktické postupy, kterými mohou učitelé na základě zvládnuté diagnostiky pozitivně ovlivnit pomalejší i akcelerované složky vzdělanostního potenciálu dítěte.

Obsah – témata


I. část – Pedagogická diagnostika v předškolním vzdělávání

  • různé typy nestandardního vývoje či nestandardních projevů dítěte
  • kolektiv třídy a dítě s nestandardními projevy chování
  • charakteristika pedagogické diagnostiky pro potřeby učitelky MŠ
  • diagnostika normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální - metody a nástroje, možnosti využití
  • analýza pedagogické dokumentace
  • spolupráce s dalšími subjekty v zájmu zajištění objektivity
  • východiska pro zajištění pedagogické podpory před případnou spoluprací s odborným poradenským pracovištěm

II. část – Pedagogická podpora a intervence v předškolním vzdělávání

  • výchovná a vzdělávací práce v dětském kolektivu, individuální práce na základě vyhodnocení aktuální situace
  • vlastní plánování na základě vyhodnocení potřeb
  • nerovnoměrný vývoj – některé složky vysoko nad běžným standardem, v jiné oblasti nezralé
  • problémy v sociální oblasti – vztahy, v oblasti osobního vývoje, resp. v oblasti sociálních dovedností
  • problémy se zvýšenou únavnosti CNS a koncentrací pozornosti
  • složka akcelerovaná a složka pomalejší – charakteristika, příklady
  • možné důsledky nerovnoměrného vývoje pro vstup do vzdělávání
  • pedagogické nástroje pro korekci vyrovnávání oblastí vývoje (podpora slabších složek, současný přiměřený rozvoj složek akcelerovaných)
  • rozvoj návyků vhodných pro vstup do soustavného vzdělávání
  • optimální výchovně vzdělávací strategie v předškolním věku
  • spolupráce s rodinou – význam pravidelných konzultací s rodiči
  • sledování a vyhodnocení efektivity pedagogicko-diagnostických postupů
  • rozbor příkladů z praxe, diskuze
Organizační garant
Jana Mutlová
Kód:
02-96-M11
Lektor:
Mgr. Světlana Drábová
Cena:
2 500 Kč
Termín konání
26. 11. 2025 09:00 - 15:30
Místo:
Sady Na Polabí 2854, 276 01 Mělník

Zarezervujte si místo

pedagogickým pracovníkům MŠ, 1. roč. ZŠ a AP
8 hod.