Praktický seminář je zaměřený na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání u dětí v předškolním věku ve vztahu k jeho celkovému vývoji. Vymezuje pojmy spojené s touto oblastí v kontextu RVP PV a představí s tím spojenou pedagogickou diagnostiku jako jeden z podstatných pilířů pro individualizaci vzdělávání a zjišťování úrovně školní zralosti a připravenosti.
Účastníci kurzu se seznámí s teoretickými základy vizuální a auditivní percepce a možnostmi jejich rozvoje v předškolním věku. Prostřednictvím kazuistik se zaměří na pedagogickou diagnostiku, která může včas odhalit nerovnoměrnosti ve specifických dovednostech spojených s rozvojem smyslového vnímání (jako prevenci v tzv. deficitech dílčích funkcí), a s tím souvisejícím plánem rozvoje jako prostředkem pro sledování pokroku dítěte.
V průběhu semináře si účastníci vytvoří soubor herních námětů, aktivit, cvičení pro stimulaci a rozvoj percepčních dovedností a předcházení jejich obtíží (např. prevence SPU), které lze využít při práci s heterogenní skupinou s ohledem na společné vzdělávání dětí s potřebou podpory.
Cílem semináře je rozšířit didaktické schopnosti a metodickou připravenost pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje čtenářské pregramotnosti a nabídnout jim dostatek konkrétních námětů pro včasnou pedagogickou intervenci a předcházení nebo minimalizaci obtíží v této oblasti, která má zásadní vliv na budoucí školní úspěšnost dětí hlavně při osvojování čtení, ale také psaní, počítání (čtenářská a matematická gramotnost).
Dalším z cílů vzdělávacího programu je zdůraznit význam zrakového a sluchového vnímání jako jednoho z důležitých pilířů pro rozvoj budoucích čtenářských dovedností.