- jak vypadá dnešní dětství a s jakými potřebami přichází děti do MŠ, jaké výzvy to přináší pedagogům
- motivace a respekt: Jak děti podněcovat k činnosti a učení způsobem, který vnímá jejich individualitu a potřebu bezpečí.
- podpora v samostatnosti: Proč je důležité, aby se děti učily dělat věci samy, a jak jim v tom nenásilně a smysluplně pomoci.
- jak reagovat na výzvy, které dnešní doba v předškolním vzdělávání přináší
- jak děti ukotvit v dnešním světě: Náměty na činnosti a hry, které pomáhají dětem lépe vnímat realitu, orientovat se v čase a prostoru a cítit se jistěji.
- sdílení zkušeností a hledání inspirace pro každodenní práci učitelek a co může ovlivnit učitel v MŠ
Obsah – témata
Úvod
- naladění
- ukázka ranního kruhu
- příprava na nový školní rok
Aktivizující výukové metody
- příklady dobré praxe
- prožitkové a situační učení
- Muziko hrátky jako komunikace a metoda práce s dětmi
Respektující komunikace
- co to pro nás znamená
- pedagogický styl zaměřený na zpětnou vazbu
- práce s chybou
- způsob průběžné zpětné vazby a využití pozitiv dítěte, díky kterým posilujeme jeho motivaci
- příklady z praxe
Pedagogická diagnostika
- jak vedeme záznamy o dětech a jak využíváme výsledky záznamů k jejich dalšímu rozvoji
- co to pro nás znamená záměrné pozorování dítěte bez zasahování do činnosti dítěte
- respektujeme individualitu dítěte
- plánování činností ve třídě
- vzájemné sdílení zkušeností
- plánování dalších pedagogických cílů
- spolupráce s rodiči (kdy a jak často poskytujeme rodičům informace o dětech, vycházíme z pedagogické
diagnostiky
Děti se speciálními potřebami v běžné mateřské škole
- jak pracujeme s celým kolektivem dětí