Genderová, sexuální a vztahová rozmanitost ve školách
Školní věk a dospívání jsou vývojová období, pro která jsou typické otázky budování identity, sexuálního dospívání nebo genderových norem. Pedagog by měl být schopen podpořit bezpečí a vzájemnost ve vnitřně rozmanité třídě a pracovat na tom, aby rozdíly byly pro žactvo…
Školní věk a dospívání jsou vývojová období, pro která jsou typické otázky budování identity, sexuálního dospívání nebo genderových norem. Pedagog by měl být schopen podpořit bezpečí a vzájemnost ve vnitřně rozmanité třídě a pracovat na tom, aby rozdíly byly pro žactvo a studentstvo obohacující a ne zraňující.
Cílem kurzu je získat základní informace, inspirovat se a sdílet – informace, zkušenosti a dobrou praxi o základech transgender identity a specifických potřebách transgender klientely, ale také o tom, jak efektivně a s respektem komunikovat a poskytovat podporu v rámci komunikace pedagogických pracovníků ve školním kontextu.
Obsah – témata:
1. Identita v kontextu genderu, sexuality a mezilidských vztahů
- základní orientace v problematice a terminologii (pojmy gender vs. pohlaví genderová identita a sexuální orientace LGBT+ komunita)
- celospolečenský kontext a dezinformace, mýty a genderové stereotypy ve společnosti (aneb je nutné začít u sebe).
2. Neheterosexuální, trans a genderově rozmanité děti a dospívající
- potřeby trans a nebinárních lidí
- vnitřní a vnější coming out
- menšinový stres, práce s internalizovanou queerfobií, specifika jednotlivých identit
- žáci *žačky (studenti*ky), kteří/é se cítí být „trans“ a přístup školy
- do-provázení trans osob v sebeobjevování a tranzici, komunikace s rodiči
- respektující vztahy a komunikace - základy komunikace afirmativní přístup respektující genderovou, sexuální a vztahovou rozmanitost aneb jak se ve škole bavit o sexuální a vztahové rozmanitosti a podporovat potřeby LGBTQ+ žactva a studujících?
3. Nemonogamní vztahy
- dělení nemonogamních vztahů, role konsentu, hranice a pravidla v nemonogamních vztazích
4. Sexuální násilí ve vztazích a další související témata
- např. skryté kulturní sexuální zneužívání, téma sexuálního obtěžování, pornografie aj.
Cílová skupina:
výchovným poradcům, speciálním pedagogům, školním psychologům, metodikům prevence a všem dalším pedagogickým pracovníkům se zájmem o problematiku
Délka
8 hod.
Poznámka:
Kód | 15-D0-S11 |
---|---|
Lektor | Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. |
Cena | 2 500 Kč |
Termín konání | 29.01.2026 09:00 - 15:30 |
Místo konání | Mladá Boleslav, Havlíčkova 456/1 |