Základy teorie komunikace
- komunikace jako proces, cíle komunikace a základní lidské potřeby
- teorie potřeb podle různých autorů (D. Rock, A. Maslow, Z. Matějček)
- proces vnímání, faktory ovlivňující vnímání
- základní komunikační axiomy dle P. Watzlawicka
- věcná a vztahová komunikace, aktuální významné studie zabývající se komunikací
- komunikace dle M. B. Rosenbergera
- typy konfliktů a jejich řešení – konflikt management v prostředí školy
Nenásilná komunikace
- čtyři složky nenásilné komunikace – pozorování, pocity, potřeby, prosba
- pozorování bez hodnocení včetně nácviku dovedností
- rozpoznávání a vyjadřování pocitů včetně nácviku dovedností (slovní zásoba pro pocity, vyjadřování a
přijímání odpovědnosti za své pocity)
- formulování prosby, žádost o zpětnou vazbu, prosba versus rozkaz
- empatie – parafrázování, naslouchání, přijímání a vyjádření vzteku
- překonávání překážek v komunikaci s žáky a dospívajícími
- uplatnění nenásilné komunikace při práci pedagoga (pedagog - žák, pedagog - rodič, žák – žák)
- příklady z praxe účastníků semináře, reflexe