IKAP

Termín realizace projektu
01. 04. 2018 - 30. 06. 2020

Projekt IKAP - Implementace krajského akčního plánu Středočeského kraje

 

Vzdělávací institut Středočeského kraje (VISK) byl partnerem tohoto projektu a zapojil se do těchto klíčových aktivit:

  • KA 1 – Podpora čtenářské a matematické gramotnosti žáků 2. st. ZŠ a žáků SŠ
  • KA 2 – Podpora ICT kompetencí a rozvoj výuky cizích jazyků
  • KA 7 – Podpora škol jako Center celoživotního učení
  • KA 8 – Kariérové poradenství

Všechny níže uvedené služby a aktivity v rámci projektu IKAP byly středočeským základním a středním školám poskytovány ZDARMA.

KA1 – Podpora čtenářské a matematické gramotnosti žáků 2. st. ZŠ a žáků SŠ

KA 2 – Podpora ICT kompetencí a rozvoj výuky cizích jazyků

V rámci těchto klíčových aktivit byly poskytnuty podpůrné, vzdělávací a motivační aktivity pro školy / učitele / žáky s učiteli:

 

Supervize pro školy v oblasti čtenářské gramotnosti, matematické gramotnosti, ICT kompetencí a rozvoje výuky cizích jazyků

  • poskytnutí služeb supervizora škole
  • předpokládá se zapojení vedoucích pedagogických pracovníků školy (ředitel, zástupci, výchovný poradce, předsedové předmět. komisí apod.)
  • rozsah supervize pro 1 školu 20 hodin (3 - 5 setkání na škole)

V rámci projektu proběhlo 20 supervizí na 20 základních a středních školách ve Středočeském kraji. Při hodnocení proběhlých supervizí ze strany účastníků formou evaluačního dotazníku 98 % respondentů souhlasilo s výrokem, že supervize je důležitá pro podporu profesního rozvoje, a 96 % s výrokem, že kdyby měli možnost, budou podporu supervizora využívat častěji nebo pravidelně. Často se objevovalo i sdělení, že supervize by si zasloužila větší rozsah a dlouhodobější trvání.

 

Konzultace pro školy v oblasti čtenářské gramotnosti, matematické gramotnosti, ICT kompetencí a rozvoje výuky cizích jazyků

  • poskytnutí služeb konzultanta škole pro jednu z výše uvedených oblastí
  • rozsah konzultace pro 1 školu 10 hodin (2 - 3 setkání na škole)

V rámci projektu proběhlo celkem 21 konzultací na středočeských základních a středních školách. 

Největší zájem byl o konzultace v oblasti čtenářské gramotnosti (celkem 9 konzultací). 

Reflexe a hodnocení účastníků potvrdily přínos a efektivitu těchto cílených konzultací pro školy jako individualizované formy rozvoje profesních kompetencí učitelů. Ukázala se i další přidaná hodnota této formy vzdělávání celé skupiny učitelů určitého oboru/zaměření na jedné škole: prohlubuje se tím týmová spolupráce pedagogů školy, jejich efektivní vyladění pro společný vzdělávací a výchovný cíl a postup.

  • Fotografie z některých proběhlých konzultací naleznete ZDE.

 

Tematické cíleně zaměřené aktivity – workshopy na podporu ICT kompetencí:

  • aktivizační odborná setkávání učitelů - workshopy

Proběhlo celkem 8 workshopů zaměřených na využití animace a filmu ve výuce:

  • 5. 6. 2019 – Animace I
  • 5. 6. 2019 – Film I
  • 6. 6. 2019 – Animace II
  • 6. 6. 2019 – Film II
  • 28. 11. 2019 – Animace I
  • 28. 11. 2019 – Film I
  • 29. 11. 2019 – Animace II
  • 29. 11. 2019 – Film II

Workshopy probíhaly jako dvoudenní výjezdní – jeden účastník vždy absolvoval obě úrovně zvoleného tematického zaměření. V rámci každého workshopu pracovali účastníci ve skupinách pod vedením více lektorů, každá skupina pak jako praktický výstup vytvořila vlastní animovaný či hraný film, a to od vlastního námětu přes technickou stránku - natočení až po kompletní postprodukci - ozvučení, titulky. Výsledné filmy jsou velmi zdařilé.

Fotografie a podrobnější informace z těchto workshopů naleznete ZDE.

 

Webináře na podporu čtenářské gramotnosti, matematické/finanční gramotnosti a ICT kompetencí:

  • oborově zaměřené webináře vedené zkušenými lektory VISK
  • seznámení s efektivními výukovými materiály a metodikou jejich využití ve výuce

Celkem proběhlo 13 webinářů, které jsou nadále dostupné ze záznamu:

 

Motivační akce pro žáky s učiteli:

  • tematicky připravené akce pro podporu ČG a JG, ale i technických, přírodovědných a matematických kompetencí žáků s výrazně motivačním charakterem
  • cíleno na konkrétní věkové skupiny žáků ZŠ/SŠ
  • dostupnost pro školní třídy žáků s doprovodem učitelů

Proběhlo pět představení scénického čtení LiStOVáNí (Lukáš Hejlík etc.):

  • JAK BÝT KLUKEM/HOLKOU? aneb Vše, co jste chtěli vědět o pubertě a báli jste se Googlit (autoři James Dawson, Hayley Longová) – dne 13. 6. 2019 proběhla 2 představení na Gymnáziu F. Palackého v Neratovicích
  • MÉ DĚTSTVÍ V SOCIALISMU (soubor povídek více než 60 osobností) – dne 16. 10. 2019 na Gymnáziu Z. Wintra v Rakovníku
  • UŽ JE TADY ZAS (autor Timur Vermes) – dne 27. 11. 2019 na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře
  • EKONOMIE DOBRA A ZLA (autor Tomáš Sedláček) – dne 27. 11. 2019 na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře

Fotografie z představení LiStOVáNí naleznete ZDE.


Dále se uskutečnily dve návštěvy iQLANDIE Liberec - interaktivní expozice a speciální tematický vzdělávací program pro každou ze zúčastněných tříd:

  • 11. 12. 2019 pro dvě třídy Gymnázia Mnichovo Hradiště
  • 13. 12. 2019 pro dvě třídy ZŠ Kněžmost

Fotografie z návštěvy iQLANDIE v Liberci ZDE.

Další 3 akce připravené na jaro 2020 se z důvodu uzavření škol při koronavirové epidemii nemohly uskutečnit.

KA7 – Podpora škol jako Center celoživotního učení

Školy měly možnost v rámci této KA využít uvedené aktivity a činnosti:

 

Poradenská a konzultační činnost v oblasti rozvoje celoživotního vzdělávání v prostředí škol:

Metodická podpora byla zajištěna v rámci Centra pro podporu škol jako center celoživotního učení - najdete zde metodické a informační materiály, důležité odkazy a zdroje i databázi středočeských škol, které jsou oprávněny realizovat zkoušky profesní kvalifikace.

Praktická podpora byla zajištěna odbornými konzultacemi na podporu realizace celoživotního učení na školách. Odborný konzultant jezdil přímo na školu a poskytoval konzultace v rozsahu a tematickém zaměření podle potřeb a zájmu školy:

  • informování škol o novinkách v oblasti celoživotního učení (CŽU) a možnosti poskytování celoživotního vzdělávání školami
  • aktuální informace o nových profesních kvalifikacích
  • pomoc školám s přípravou žádosti o autorizace profesních kvalifikací
  • metodická pomoc při realizaci autorizovaných zkoušek profesních kvalifikací
  • pomoc školám s přípravou žádosti o rekvalifikační kurz
  • poskytování informací o legislativních úpravách v oblasti profesních kvalifikací a rekvalifikací

Celkově se uskutečnilo 96 konzultací, do kterých se zapojilo 36 středočeských škol, z nich 21 využívala konzultace opakovaně a absolvovala více konzultací (2 – 5, výjimečně až 7 konzultací pro 1 školu). Celkově se tak konzultací k rozvoji CŽU na školách zúčastnilo 80 pedagogických pracovníků těchto škol, téměř polovina z nich opakovaně.

Na základě zpětné vazby a získaných zkušeností lze konstatovat, že školy možnost využít služby oborného konzultanta pro tuto oblast hodnotily jako velmi přínosnou - získaly přehled v oblasti celoživotního učení, uvítaly pomoc s přípravou podkladů pro žádosti o autorizaci a obecně si postupně uvědomily své možnosti v poskytování celoživotního učení, které přijaly jako příležitost rozvoje i do budoucna. Velmi kladně byl hodnocen osobní kontakt s odborným konzultantem a možnost získat odpověď na své dotazy i mimo konzultaci (telefonicky, e-mailem).

 

Metodická setkání k ČŽU na školách:

  • předávání zkušeností s realizací CŽV na školách

Celkem proběhla 3 metodická setkání:

  • 14. 11. 2018, SOU a PŠ Kladno – Vrapice: I. metodické setkání zaměřené na sdílení dobré praxe v poskytování celoživotního učení ve Středočeském kraji
  • 27. 3. 2019, SOŠ a SOU Nymburk: II. metodické setkání zaměřené na sdílení dobré praxe v poskytování celoživotního učení ve Středočeském kraji
  • 29. 5. 2019, Akademie řemesel Praha, Zelený pruh 1294/52 Praha 4: III. metodické setkání spojené s exkurzí na zkoušky profesní kvalifikace Elektrikář-silnoproud 

 Fotografie a podrobnější informace z metodických setkání naleznete ZDE.

 

Pracovní setkání k CŽU na školách:

  • dvoudenní konference zaměřená na osvětu v oblasti realizace CŽU na školách 
  • 20. – 21. 11. 2019 - Současné pojetí celoživotního pojetí na školách – zaměřeno na problematiku andragogiky, marketingu týkajícího se celoživotního učení a vzdělávání seniorů; Hotel Lions, Nesuchyně
    • Fotografie naleznete ZDE.

Evidence autorizací profesních kvalifikací, nabízených profesních kvalifikací a rekvalifikací:

  • vedení a průběžná aktualizace databáze středočeských škol poskytujících profesní kvalifikace a rekvalifikace
  • databáze k dispozici na portálu IKAP

KA 8 – Kariérové poradenství

Na podporu rozvoje kariérového poradenství byly realizovány tyto činnosti:

 

Metodická podpora v oblasti kariérového poradenství (KP):

Podpora realizace kariérového poradenství probíhala v rámci Centra metodické podpory pro kariérové poradenství - najdete zde metodické a informační materiály a přehled spolupracujících poskytovatelů kariérového poradenství ze Středočeského kraje.

Dále byla podpora zajištěna odbornými konzultacemi, poskytovanými středočeským základním a středním školám. Odborný konzultant jezdil přímo na školu a poskytoval konzultace ke KP v rozsahu a tematickém zaměření podle potřeb a zájmu školy:

  • rozšiřování znalostí kariérových poradců
  • metodická podpora pro výuku průřezového tématu Člověk a svět práce
  • identifikace potřeb zaměstnavatelů
  • podpora prevence předčasných odchodů ze SŠ
  • individuální a skupinové kariérové poradenství
  • koučování v KP
  • možnost zapojení konzultanta do poskytování KP přímo žákům

Odborné konzultace ke kariérovému poradenství na školách probíhaly po celou dobu realizace projektu, celkově se uskutečnilo 170 konzultací, do kterých se zapojilo 89 středočeských škol, z nich 37 využívalo konzultace opakovaně a absolvovalo více konzultací (2 – 5 konzultací pro 1 školu). Celkově se tak konzultací k rozvoji kariérového poradenství na školách zúčastnilo 104 pedagogických pracovníků těchto škol, téměř polovina z nich opakovaně (2 – 5x).

Na základě získaných zkušeností a komunikace se školami a školními kariérovými poradci lze vyhodnotit konzultace v oblasti KP jako přínosné – výchovní a kariéroví poradci měli možnost s odbornou a objektivní pomocí vyhodnotit stav kariérového poradenství ve své škole, vytvořit či inovovat školní systém kariérového poradenství, získat nové informační zdroje v této oblasti, identifikovat potřeby na škole, naučit se využívat metody skupinového a individuálního kariérového poradenství se zaměřením na žáky i způsob zacílení KP např. na podnikavost a kreativitu.

 

Networking – spolupráce poskytovatelů kariérového poradenství

Příprava a vytváření sítí poskytovatelů KP. V rámci této podaktivity proběhla dvě pracovní setkání poskytovatelů KP ve Středočeském kraji.

  • 25. 10. 2018, Kongresové centrum Vavruška, Praha 2: Pracovní setkání poskytovatelů KP ve Středočeském kraji
Fotografie a podrobnější informace z pracovního setkání naleznete ZDE.
  • 9. 6. 2020  Kongresové centrum OLŠANKA, Praha: Pracovní setkání poskytovatelů KP ve Středočeském kraji
Fotografie a podrobnější informace z pracovního setkání naleznete ZDE.

 

 

Příklady dobré praxe kariérového poradenství – workshopy

V rámci této podaktivity proběhlo 5 inspirativních workshopů k praxi KP na školách v různých městech Stč. kraje.

  • 29. 11. 2018, OA Lysá nad. Labem: Workshop kariérového poradenství – zaměřen na skupinové KP
  • 7. 3. 2019, Vzdělávací centrum ŠKODA AUTO Mladá Boleslav: Workshop kariérového poradenství – zaměřen na praktickou realizaci KP na ZŠ a SŠ a na využití koučování v KP
  • 20. 6. 2019, Academia Rerum Civilium – VŠ, Kutná Hora: Workshop kariérového poradenství – zaměřen na mapování kompetencí v kariérovém poradenství a na kariérové poradenství v podmínkách společného vzdělávání
  • 10. 10. 2019, ZŠ Jiráskovy sady Příbram: Workshop kariérového poradenství - zaměřen na realizaci, trendy, kreativitu a podnikání v kariérovém poradenství.
  • 21. 1. 2020, Střední hotelová škola Kladno: Workshop kariérového poradenství – zaměřen na individuální kariérové poradenství, kreativitu a podnikavost v kariérovém poradenství
Fotografie a podrobnější informace z proběhlých workshopů naleznete ZDE.
 
 

V případě dotazů k účasti VISK v projektu IKAP se obraťte na zástupkyni ředitele VISK pro projektové řízení Mgr. Lindu Richterovou – richterova@visk.cz.

Rychlé odkazy