Alternativní zdroje energie v názorných experimentech

Alternativní zdroje energie v názorných experimentech

Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj znalostí environmentální výchovy v oblastech využití alternativních zdrojů energie a její začlenění, jako…

Nelze se již přihlásit

Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj znalostí environmentální výchovy v oblastech využití alternativních zdrojů energie a její začlenění, jako průřezového tématu, do výuky fyziky, chemie a biologie.
Na základě praktických ukázek a PC simulací seznámí účastníky kursu se základy využití alternativních zdrojů energie.

Součástí vzdělávacího programu je i praktické využívání racionálních metod a postupů (formulace závěrů na základě analýzy, zpracování a vyhodnocování získaných dat, vyvozování závěrů z hypotéz, či modelů, řešení problémových situací formou technického a přírodovědného zkoumání).

Alternativní zdroje energie (větrná energie, sluneční energie a energie vodíku)
Cílem první části s praktickými ukázkami je rozvoj zájmu žáků a studentů o obnovitelné zdroje energie a jejich využití. Systémově se zabývá i začleněním technologií OZE do moderní výuky přírodovědných předmětů.

Jak přesně alternativní zdroje fungují a jak se využívají?
Budou předvedeny a vysvětleny experimenty na základní témata:
- Fotovoltaika
- Větrná energie
- Palivové články (využití v dopravě a domácnostech)
- Využití biomasy
- Teplo
- Ukládání obnovitelných zdrojů
- Inteligentní sítě a ostrovní systémy
- Úspora energie
- Inteligentní ovládání

Workshop pro účastníky vzdělávacího programu.
Ve druhé části si účastníci vzdělávacího programu jednotlivé experimenty vyzkoušejí prakticky. Formou skupinové práce se všechny skupiny vystřídání u jednotlivých experimentů, které si sami připraví.
V každém experimentu srovnají naměřená data s teoretickými předpoklady.
Realizace experimentů k jednotlivým tématům bude provedena s použitím modulárních měřicích zařízení a speciálních souprav v učebně.
Ke všem experimentům jsou vytvořeny manuály, popisující jak konkrétní měřící postupy, tak metodiku začlenění do výuky.

Účastníci si vyzkouší a prakticky provedou následující experimenty:
1. Zacházení se základními komponentami (provoz elektrolyzéru, provoz PEM palivového článku, provoz nabíječe H2 a zásobníku H2,).
2. Zjišťování křivek solárního modulu (Určení I-V křivky solárního panelu. Popis chování proudu a výkonu v závislosti na napětí)
3. Elektrolyzér-vlastnosti elektrolyzéru (Využití elektrolyzéru na získávání plynného H2 elektrolýzou vody).
4. Charakteristická křivka elektrolyzéru (Zjišťování prahového napětí (rozkladného napětí) pro měření proudu, který vytváří plyny O2 a H2 .)
5. Energetická účinnost elektrolyzéru (Testování zatíženého elektrolyzéru (reverzibilní článek).)
6. Odvození prvního Faradayova zákona pomocí elektrolyzéru (Na základě naměřených hodnot odvození vztahu mezi objemem vytvořeného vodíku a použitým nábojem).
7. Vlastnosti PEM palivového článku. I-V křivka palivového článku.
8. Energetická účinnost PEM palivového článku.
9. Sériové a paralelní obvody PEM palivového článku.
10. Ethanolový palivový článek. Charakteristická křivka ethanolového článku. Teplotní závislost ethanolového článku. Závislost koncentrace ethanolového článku.
11. Součásti ostrovního solárního systému. Provozní podmínky ostrovního solárního systému.
12. Měření I-V křivky fotovoltaického modulu v závislosti na intenzitě světla v ostrovním solárním systému.
13. Experimentální srovnání žárovky a LED diody. Energetická náročnost různých spotřebičů. Způsoby ochrany proti hlubokému vybití.
14. Experimentální zjišťování celkového napětí a celkového proudu sériově a paralelně zapojených fotovoltaických článků.
15. Výroba vodíku s využitím větrné energie.
16. Experimenty s HELIOCENTRIS-Model Car Complete (vodíkového pohonu). Využití reverzibilního palivového článku k pohonu modelu autíčka. Měření zatížení palivového článku při různých podmínkách provozu autíčka.
Diskuse, další informační zdroje, závěr

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

Vzdělávací program je určen učitelům II. stupně ZŠ a učitelům SŠ/G/SOŠ a SOU, zejména učitelům fyziky, biologie a chemie, včetně učitelů odborných elektrotechnických předmětů, pedagogům volného času.

Délka

8 hod.

Poznámka:

V důsledku usnesení vlády ČR o vyhlášení nouzového stavu je akce zrušena. Děkujeme za pochopení.

Kód09-28-A81
LektorPaedDr. Jiří Diviš
Cena1 400 Kč
Termín konání 03.04.2020 09:00 - 16:00
Místo konání Praha 1 - Nové Město, Pštrossova 202/15

Rychlé odkazy