Základy systemické práce ve školním prostředí
Základy systemické práce ve školním prostředí
Praktický seminář je zaměřen na využití systemického přístupu ve školním prostředí, na řešení zaměřeného rozhovoru, aplikovaného na práci s …
Nelze se již přihlásit
Praktický seminář je zaměřen na využití systemického přístupu ve školním prostředí, na řešení zaměřeného rozhovoru, aplikovaného na práci s žáky a studenty.
Účastníci se seznámí se základními teoretickými východisky systemického přístupu a vyzkouší si praktické dovednosti vedení konstruktivistického rozhovoru, který rozvíjí řešení, nikoliv problém. Učitelé tímto specifickým zaměřením na komunikaci žákům a studentům umožní, aby si vyjasňovali své cíle a objevovali vhodné zdroje, které povedou k jejich dosažení.
Obsah – témata:
Základy teorie komunikace
• komunikace jako proces, cíle komunikace a základní lidské potřeby
• teorie potřeb podle různých autorů (D. Rock, A. Maslow, Z. Matějček)
• proces vnímání, faktory ovlivňující vnímání
• základní komunikační axiomy dle P. Watzlawicka
• věcná a vztahová komunikace, aktuální významné studie zabývající se komunikací
• komunikace z pohledu systemického přístupu
• přístup zaměřený na řešení v poradenské péči
Základy systemické práce
• připojování k žákům/studentům, nalezení společného tématu a rozvíjení spolupráce – přiměřená
zvědavost, rozumění a potvrzování, formulace, neverbální komunikace, využívání různých prostředků
komunikace
• humor a prvek překvapení, „návštěva“, „stížnost“, „zakázka“ – modely pro reflexi spolupráce se
studenty či žáky
• „tanec kolem problému“, tempo žáka či studenta, zahájení rozhovoru
• společné směřování – práce s preferovanou budoucností
• nalezení a využití zdrojů
Nácvik dovedností
• ukázka a praktický nácvik vedení rozhovoru za využití videotréningu
• komunikační techniky – parafrázování, opakování, používání jazyka žáků a studentů, ohraničování
problému, přechod od problému ke zdrojům, práce se škálou
• hravé varianty pro rozvíjení vize preferované budoucnosti, hravé varianty práce s cíli, hravé varianty
práce s přínosy, hravé varianty mapování změn, hravé varianty práce se zdroji a práce s experimenty
Informace ke kurzu
Cílová skupina:
učitelům ZŠ, SŠ, G, SOŠ a SOU, VOŠ/vychovatelům ŠD a ŠK/pedagogům volného času a
školním metodikům prevence
Délka
8 hod.
Poznámka:
Kód | 15-F2-R81 |
---|---|
Akreditace | MSMT-885/2023-3-211 |
Lektor | Mgr. et Mgr. Jakub Vlach |
Cena | 1 900 Kč |
Termín konání | 09.12.2024 09:00 - 15:30 |
Místo konání | Rakovník, S. K. Neumanna 251 |