Základy systemické práce ve školním prostředí

Základy systemické práce ve školním prostředí

Praktický seminář je zaměřen na využití systemického přístupu ve školním prostředí, na řešení zaměřeného rozhovoru, aplikovaného na práci s  …

Praktický seminář je zaměřen na využití systemického přístupu ve školním prostředí, na řešení zaměřeného rozhovoru, aplikovaného na práci s  žáky a studenty.
Účastníci se seznámí se základními teoretickými východisky systemického přístupu a vyzkouší si praktické dovednosti vedení konstruktivistického rozhovoru, který rozvíjí řešení, nikoliv problém. Učitelé tímto specifickým zaměřením na komunikaci žákům a studentům umožní, aby si vyjasňovali své cíle a objevovali vhodné zdroje, které povedou k  jejich dosažení.
Obsah – témata:
Základy teorie komunikace
• komunikace jako proces, cíle komunikace a základní lidské potřeby
• teorie potřeb podle různých autorů (D. Rock, A. Maslow, Z. Matějček)
• proces vnímání, faktory ovlivňující vnímání
• základní komunikační axiomy dle P. Watzlawicka
• věcná a vztahová komunikace, aktuální významné studie zabývající se komunikací
• komunikace z  pohledu systemického přístupu
• přístup zaměřený na řešení v  poradenské péči
Základy systemické práce
• připojování k  žákům/studentům, nalezení společného tématu a rozvíjení spolupráce – přiměřená
zvědavost, rozumění a potvrzování, formulace, neverbální komunikace, využívání různých prostředků
komunikace
• humor a prvek překvapení, „návštěva“, „stížnost“, „zakázka“ – modely pro reflexi spolupráce se
studenty či žáky
• „tanec kolem problému“, tempo žáka či studenta, zahájení rozhovoru
• společné směřování – práce s  preferovanou budoucností
• nalezení a využití zdrojů
Nácvik dovedností
• ukázka a praktický nácvik vedení rozhovoru za využití videotréningu
• komunikační techniky – parafrázování, opakování, používání jazyka žáků a studentů, ohraničování
problému, přechod od problému ke zdrojům, práce se škálou
• hravé varianty pro rozvíjení vize preferované budoucnosti, hravé varianty práce s  cíli, hravé varianty
práce s  přínosy, hravé varianty mapování změn, hravé varianty práce se zdroji a práce s  experimenty

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

učitelům ZŠ, SŠ, G, SOŠ a SOU, VOŠ/vychovatelům ŠD a ŠK/pedagogům volného času a
školním metodikům prevence

Délka

8 hod.

Poznámka:

Kód15-F2-R81
AkreditaceMSMT-885/2023-3-211
LektorMgr. et Mgr. Jakub Vlach
Cena1 900 Kč
Termín konání 09.12.2024 09:00 - 15:30
Místo konání Rakovník, S. K. Neumanna 251

Rychlé odkazy