První pomoc při šikaně ve školním prostředí
První pomoc při šikaně ve školním prostředí
Vzdělávací program se zabývá problematikou šikany ve školním prostředí. Účastníci se jeho prostřednictvím zaměří na získání základních teoretických i…
Vzdělávací program se zabývá problematikou šikany ve školním prostředí. Účastníci se jeho prostřednictvím zaměří na získání základních teoretických i praktických znalostí a dovedností pro řešení šikany ve skupině dětí. Seminář je koncipován jako teoreticko-praktický. Teoretická část bude zaměřena zejména na vymezení základní terminologie (agrese, agresivita, šikana, sociální deviace).
Účastníci se seznámí s tím, proč šikana existuje a „co tím agresoři sledují“. Naučí se rozpoznat šikanu na ukázce (video, text) podle vymezených kritérií. Budou seznámeni s tím, jak šikanu správně řešit (scénář bezpečné léčby skupinového onemocnění), jak jí předcházet a jak vzniká. Sděleny budou reálné případy z praxe lektora a prezentovány závěry vlastních výzkumů. Praktická část bude věnována nácviku dovedností (vedení rozhovoru, diagnostika, aj.) a sebezkušeností.
1. blok: agresivita a šikana – teoretická východiska (4 hodiny)
Obsah bloku: vymezení pojmu sociální patologie a deviace, agrese a agresivita (šikana z pohledu reaktivní a proaktivní agrese), definování šikany a jejích znaků, příčiny a výskyt šikanování, morální vyvazování a šikana, šikanovaný žák a jeho zvládání šikany, skupina a šikana, fáze šikanování, kroky bezpečné léčby počátečních stádií šikanování, prevence šikany – vztah pedagoga a žáka, klima instituce jako jeden z předpokladů úspěšné prevence, metodická doporučení MŠMT k primární prevenci rizikového chování ve školách a školských zařízeních, poradenská zařízení.
2. blok: nácvik dovedností – praktická část (4 hodiny).
Obsahu bloku: řešení modelových situací (z praxe lektora vzdělávacího programu), nácvik vedení rozhovoru s agresorem a obětí – aplikace metody usmíření a vnějšího nátlaku, techniky aktivního naslouchání, analýza a diskuse nad vybranými filmovými ukázkami, sebezkušenostní část – modelace stádia šikanování a následná reflexe.
Cílem semináře je vybavit účastníky základními teoretickými i praktickými znalostmi a dovednostmi pro řešení šikany ve skupině dětí a mládeže. Jednotlivé cíle jsou blíže specifikovány u tematických bloků vzdělávacího semináře.
Účastník vzdělávacího programu:
a) dovede vysvětlit následující pojmy: agrese, agresivita, sociální patologie, šikana, reaktivní a proaktivní agrese, morální vyvazování,
b) zná nejčastější příčiny vzniku šikany ve skupině dětí a mládeže, dovede je analyzovat a komplexně o nich přemýšlet,
c) dovede komplexně přemýšlet o jednotlivých krocích úspěšné prevence,
d) dokáže rozpoznat (na předložených kazuistikách) šikanu od různých forem škádlení popsat jednotlivé vymezující znaky šikany,
e) zná kroky bezpečné léčby šikanování a dokáže je aplikovat na konkrétní modelovou situaci,
f) orientuje se ve školských předpisech a dokumentech souvisejících s problematikou šikanování,
g) dovede popsat a aplikovat na modelové situaci scénář bezpečné léčby šikany podle Koláře (2010)
h) rozumí skupinovým procesům (jednotlivým prvkům skupinové dynamiky) souvisejících s vývojem šikany,
ch) vést rozhovor s obětí, agresory a jinými zainteresovanými osobami (svědci, rodiče …).
Informace ke kurzu
Cílová skupina:
pedagogickým pracovníkům ZŠ, SŠ, VOŠ, vychovatelům a pedagogům volného času
Délka
8 hod.
Poznámka:
Kód | 15-G1-A81 |
---|---|
Lektor | Mgr. et Mgr. Jakub Vlach |
Cena | 1 900 Kč |
Termín konání | 24.01.2025 09:00 - 15:30 |
Místo konání | Praha, Sportovní 846/22 |