Metodika výuky hry na kytaru

Metodika výuky hry na kytaru

Vzdělávací program Metodika výuky hry na kytaru je určen nejen začínajícím pedagogům volného času a pedagogům hudební výchovy ZŠ, ale všem těm, kteří…

Vzdělávací program Metodika výuky hry na kytaru je určen nejen začínajícím pedagogům volného času a pedagogům hudební výchovy ZŠ, ale všem těm, kteří se chtějí aktivně a úspěšně podílet na hudebním vývoji svých žáků. Získané metody a techniky pomohou učiteli navázat se žákem vztah, který probudí a prohloubí zájem žáka o nástroj a svět hudby vůbec.
Obsah:
1. modul: ZÁKLADY TECHNIKY
Všechna následující látka a výuka bude pro lepší názornost demonstrována dvěma lektory, jeden v roli žáka, druhý učitele.
Terminologie: názvy prstů pravé a levé ruky, části kytary, struny na kytaře, označení poloh.
Rytmus: pravidelné dělení not - nota celá, půlová, čtvrťová, osminová, šestnáctinová, tečka za notou, synkopa. Vytleskávání těchto not, elementárních rytmů v různých taktech, vytleskávání notového zápisu - velmi jednoduché lidové písně.
Správné sezení u nástroje, správné držení pravé i levé ruky.
Hra palcem na prázdných strunách E, A, D při fixovaných prstech i, m, a na strunách g, h, e - elementární rytmy,
Hra prsty i + m na prázdných strunách g, h, e při fixovaném palci - různé rytmy, střídání prstů i + m, hra dopadem a bez dopadu, správná mechanika pohybů.
Stupnice C dur, repetované tóny hrané nejprve prstem i nebo m, posléze střídání prstů i + m
Hra velmi jednoduchých lidových písní prsty i nebo m nejprve jednotlivě, posléze střídání prstů i + m.
Stupnice C, G, D, A, E dur, také a, e, h, fis moll jednooktávové s prázdnými strunami hrané prsty i + m nejprve jednotlivě, posléze střídání prstů i + m, repetované tóny
Hra jednoduchých lidových písní prsty i + m nejprve jednotlivě, posléze prsty i + m střídat. Transpozice lidových písní.
Etudy: typické kytarové rozklady v jednoduchých kadencích a v jednoduchých klasických etudách  Carulli, Carcassi, Aguado (např. v Jirmalově škole), užívání těchto rozkladů v doprovodech jednoduchých lidových písní.
Přednes: lehké dvouhlasé renesanční skladbičky, také velmi lehké skladbičky autorů: Ctibor Süsser, Maria Linnemann, Cees Hartog apod. viz kapitola 4.
Stupnice C, G, D, A, E dur - stupnicové typy C dur a G dur v různých polohách - orientace na hmatníku. Vybrané moll st. (např a moll, e moll). Intervalové stupnice (oktávy, tercie). Zrychlování stupnic, práce na přesnosti rytmizace

2. modul: ZÁKLADY TEORIE A HARMONIE, TVORBA AKORDŮ
Stupnice C, G, D, A, E, F dur, také a, e, h, fis moll, d moll, intervaly v těchto tóninách, na základě znalosti stupnic a intervalů tvorba kvintakordů a septakordů.

3. modul: DOPROVODY PÍSNÍ
Na základě znalosti stupnic, intervalů, kvintakordů a septakordů vytváření praktických doprovodů lidových, trampských, popových a jiných písní.
Technika doprovodů: rozklady akordů, přiznávky, flamencové rasguado k rumbě, kterým lze kultivovaně doprovodit mnoho písní.
Seznámení s kytarovými značkami, doprovody lidových písní podle těchto značek.

4. modul: PŘEDNESOVÉ SKLADBY
Seznámení s kytarovým repertoárem a ukázky skladeb technicky dostupných malým kytaristům:
a) nejprve lehké dvouhlasé renesanční skladbičky, také velmi lehké skladbičky Ctibora Süssera
b) posléze skladbičky autorů: Maria Linnemann, Cees Hartog, Ctibor Süsser, Gaspar Sanz, J.G.Mertz, Cesare Negri apod.
c) nakonec již náročnější skladby autorů: J.A.Losy, L.Milan, J.S.Bach, G.Gershwin, The Beatles , apod.
Vytváření správných návyků při nácviku skladeb (např. velmi pomalé cvičení s metronomem, cvičení po frázích, tématech, motivech).

Cílem vzdělávacího programu je poskytnout pedagogickým pracovníkům nástroje k  plnění cílů učebních osnov a RVP, primárně jednoho ze základních cílů učebních osnov, a to vzbudit zájem žáka o kytarovou hru jako prostředek hudebního vyjadřování, radost ze hry a položit základy k  systematickým a efektivním pracovním návykům. Pěstovat jeho melodickou, rytmickou a nástrojovou představivost. Pěstovat u žáků smysl pro kvalitu hraných tónů, učit je kontrolovat sluchem realizaci hraných cvičení. Postupně spojovat notový zápis s  pohotovou orientací na hmatníku a přesně jej reprodukovat po stránce intonační, rytmické a prstokladové.

Informace ke kurzu

Cílová skupina:

pedagogům SVČ, DDM, DM, ZUŠ, 1.st., 2.st. ZŠ

Délka

4 hod.

Poznámka:

Kód17-18-A81
LektorJiří Vrbík, Mgr. Pavel Šváb
Cena1 200 Kč
Termín konání 22.10.2024 09:00 - 12:15
Místo konání Praha, Sportovní 846/22

Rychlé odkazy