Sociální sítě: dobrý sluha, ale mimořádně schopný zloděj pozornosti
Sociální sítě: dobrý sluha, ale mimořádně schopný zloděj pozornosti
Sociální sítě: Dobrý sluha, ale mimořádně schopný zloděj pozornosti. Úskalí, rizika a cesta k jejich efektivnímu využívání
Smyslem semináře je…
Sociální sítě: Dobrý sluha, ale mimořádně schopný zloděj pozornosti. Úskalí, rizika a cesta k jejich efektivnímu využívání
Smyslem semináře je poskytnout podrobnější vhled do problematiky sociálních sítí, které, jak ukazuje čím dál víc odborných výzkumů a studií, zcela zásadně ovlivňují naše životy, především však životy dětí a dospívajících. Informace získané v rámci semináře pomohou nejen pedagogům při výuce či navazujících diskuzích s jejich žáky a studenty, ale všem, kteří se chtějí v tomto složitém prostředí zorientovat. Jen tak je totiž možné nezůstávat výrazně pozadu za dospívajícími, kteří v online světě žijí téměř „24/7”, vést s nimi smysluplné debaty a pokusit se je vybavit důležitými informacemi a ideálně i funkčními strategiemi pro zvládnutí nástrah tohoto prostředí.
Absolventi si ze semináře odnesou:
• povědomí o tom, jak a na základě čeho sociální média fungují a co je cílem a motivací jejich provozovatelů,
• pochopení možných přínosů a rovněž negativních vlivů spojených s jejich používáním,
• strategie zaměřené na eliminaci problematických aspektů sociálních médií a na to, jak nebýt jen pasivním uživatelem a jak aktivně ovlivňovat obsah, který nám sítě zobrazují,
• přehled výsledků respektovaných výzkumů a prací expertů v různých oblastech o vlivu sociálních sítí na mentální zdraví či úroveň vzdělanosti dospívajících, také na mediální prostředí, sociální soudržnost ad., a rovněž co pro bezpečné působení v tomto prostředí odborníci doporučují.
Obsah semináře:
1. Úvod: očekávání a současnost
• původně očekávaná pozitiva vs. současná realita,
• narušení tradičních důležitých rolí médií, postojové bubliny (echo chambers), “ochrana” politiků před kritickými médii, vyhrocení sociálních konfliktů, vliv na základní pilíře demokracie, úroveň vzdělanosti atp. (podložené čísly).
2. Obecně: jak sociální sítě fungují
• princip: algoritmy a jejich specifika, dopamin, attention economy, FoMo atd.,
• šíření falešných zpráv a dezinformací,
• byznys model platforem: prodej přesně cílené reklamy, (zne)užívání osobních dat uživatelů,
• jaká data sociální média o uživatelích sbírají, příklady zneužití os. dat (viz případ Cambridge Analytica),
• snahy o omezení vlivu soc. sítí napříč světem.
3. Seznámení s nejpoužívanějšími platformami
• jak fungují a k čemu primárně slouží, jaká mají specifika, jak jsou využívané, proč jsou některé rozšířenější a na jaké věkové či sociální skupiny jsou zaměřené, jaká mají úskalí atd.
• součástí budou i praktické ukázky.
4. Sociální sítě a jejich vliv na mentální zdraví (nejen) dospívajících
• co na toto téma říkají dostupné výzkumy, lékařské studie a odborníci,
• deprivace samoty,
• snížení schopnosti delšího soustředění, porozumění delším a složitějším textům,
• absence kritického myšlení a přístupu k informacím,
• zákazy vs. vyváženější přístup,
• snahy o omezení vlivu influencerů,
• aktivní vs. pasivní přístup,
• digitální minimalismus, hluboká práce apod.
Informace ke kurzu
Cílová skupina:
učitelé základních a středních škol.
Délka
4 hod.
Poznámka:
Kód | 07-94-A91 |
---|---|
Lektor | Mgr. Martin Zika |
Cena | 1 200 Kč |
Termín konání | 18.03.2025 09:00 - 12:15 |
Místo konání | Praha, Sportovní 846/22 |